Gereguleerd parkeren werkt!

D66 Haarlem staat achter de nieuwe Nota Parkeren. Wij zijn ervan overtuigd dat gereguleerd parkeren de oplossing is voor de extreme parkeerdruk in verschillende Haarlemse wijken.

Tijdens het recente debat in de gemeenteraad heeft Dimitry van den Berg namens onze fractie krachtig benadrukt: “Gereguleerd parkeren werkt! Het zorgt voor veiligere en rustigere straten, meer ruimte voor voetgangers en fietsers, en een leefbaardere stad voor iedereen. Dit is geen luxe maar noodzaak voor Haarlem, een van de meest versteende steden van Nederland. Met dit plan pakken we eindelijk de extreme parkeerdruk aan.”

Dit werd bevestigd door bijvoorbeeld insprekers uit de Sportheldenbuurt, waar gereguleerd parkeren tijdelijk was ingevoerd. Het heeft het onbedoeld een half jaar in de praktijk laten zien hoe het met gereguleerd parkeren daar veel veiliger en rustiger werd – een rust en veiligheid die bewoners zeer waardeerden.

Wij steunen daarom dit nieuwe plan en danken alle Haarlemmers die hieraan hebben bijgedragen. Met dit plan kunnen we eindelijk werk maken van die wijken in Haarlem waar de parkeerdruk extreem hoog is, om ze weer leefbaarder en veiliger te maken voor iedereen.

Een noodzakelijk plan voor een leefbare stad

Is dit een perfect plan? Nee. D66 had op onderdelen verder willen gaan: meer tempo en meer ruimte om te lopen, te fietsen, te vergroenen. 

Maar een plan is beter dan geen plan. En niets doen is simpelweg geen optie meer. Dit beleid is hard nodig om de stad leefbaar te houden en te zorgen dat we woningen kunnen bijbouwen: alleen als we parkeren reguleren kunnen we woningen bijbouwen en tegelijkertijd voorkomen dat Haarlem dichtslibt door een overschot aan auto’s.  

Gereguleerd parkeren is nodig om de stad verkeersveiliger te maken, met name voor kwetsbare voetgangers en fietsers. En het is nodig om de stad en de straten letterlijk meer ruimte en figuurlijk meer lucht te geven – minder blik op straat, minder zoekverkeer, meer kansen voor groen en voor mensen.

Onze aandachtspunten

Ondanks onze steun hebben we nog enkele belangrijke aandachtspunten. Ten eerste zien we dat in de Sportheldenbuurt een grote wens bestaat voor gereguleerd parkeren. Wij vragen het college op welke manier en termijn aan deze duidelijke wens tegemoet kan worden gekomen.

Daarnaast maken wij ons zorgen over de toegankelijkheid van stoepen, nu het de bedoeling lijkt om bestaand stoepparkeren op sommige plekken te formaliseren. De stoep is in onze ogen bedoeld voor voetgangers, spelende kinderen, mensen met kinderwagens of in rolstoelen/ Niet voor geparkeerd blik.

Wij vragen het college hoe zij gaan waarborgen dat de minimale vrije doorgang van 150cm – of liever nog de gewenste 210cm uit ons eigen Handboek Inrichting Openbare Ruimte – wordt gegarandeerd.

Context van het debat

Na het referendum van vorig jaar is het stadsbestuur met de stad in gesprek gegaan. Er is onderzoek gedaan, een burgerberaad georganiseerd en de wijken zijn bezocht. Dit heeft geresulteerd in een nieuw plan waarin de grens voor het invoeren van gereguleerd parkeren is verhoogd van 85% naar 95% parkeerdruk, stoepparkeren op sommige plekken wordt geformaliseerd, en er een parkeervergunning voor een derde auto komt.

Tijdens het debat op 3 april bleek dat de vrijwel de hele oppositie tegen het plan blijft en een draagvlakonderzoek wil in alle wijken. Wij vinden echter dat bij een parkeerdruk van 95% de leefbaarheid in die straten zo onder druk staat dat ingrijpen noodzakelijk is. In een versteende stad als Haarlem, met steeds meer inwoners en auto’s, is gereguleerd parkeren een bewezen effectief middel om de problemen aan te pakken.

Tot onze verbazing bleek ook dat zelfs de Partij voor de Dieren zich ontpopt tot tegenstander van dit beleid. D66 vindt het verbijsterend en verdrietig dat de Partij voor de Dieren gratis parkeren hiermee mogelijk blijft maken.

Wij steunen dit plan wel en vinden het een noodzakelijke stap voorwaarts voor een leefbare stad.