Parkeren reguleren noodzakelijk om huizen te bouwen
Op 23 maart vond nog een debat plaats: de Commissie Beheer sprak over het uitbreiden van het gereguleerd parkeren. Het uitbreiden van gereguleerd parkeren is onmisbaar om betaalbare woningen te kunnen bouwen met lage parkeernormen. D66 vindt daarom dat we de ‘Nota Parkeernormen’ en de ‘Nota Uitwerking Parkeerregulering’ samen moeten bekijken: de één kan niet zonder de ander.
Door het parkeren te reguleren in wijken waar de parkeerdruk hoog is, krijgt de gemeente een instrument in handen om te sturen op het aantal parkeervergunningen en dus het aantal auto’s op straat. Dat regelen we via de ‘Nota Uitwerking Parkeerregulering’.
In de ‘Nota Parkeernormen’ regelen we dat bewoners van nieuwbouw op eigen terrein parkeren en hoeveel parkeerplaatsen daarvoor nodig zijn. Omwonenden hoeven niet bang te zijn dat nieuwbouw tot parkeeroverlast leidt: de nieuwe bewoners parkeren op eigen terrein, ze krijgen geen vergunning om op straat te parkeren.
Door een lage parkeernorm te hanteren (weinig auto’s per woning) jagen we bewoners van nieuwbouw niet onnodig op kosten. Nieuwe parkeerplaatsen, bijvoorbeeld in ondergrondse parkeergarages, zijn namelijk erg duur. Een parkeerplaats bouwen kost al snel tienduizenden euro’s.