Bart Heemskerk

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

  • Haarlem

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Bart Heemskerk, 41 jaar, en woon sinds 2020 met veel plezier in de Molukkenstraat in ons mooie Haarlem, samen met mijn gezin. Haarlem voelde direct als ons thuis en we zijn dan ook erg blij hier te wonen. De gezelligheid van de binnenstad, dichtbij het strand, slenteren door de duinen, boodschappen doen op de Cronjéstraat, we vinden het heerlijk.

Al meer dan 15 jaar ben ik actief in retail en e-commerce, waar ik heb gewerkt voor zowel kleine ondernemers als de meest bekende merken in het Nederlandse retaillandschap. Ik heb daar geleerd hoe je innovatie van de grond krijgt, hoe je mensen daarin meeneemt, en waarom het zo ontzettend belangrijk is om altijd de mensen om wie het gaat (in dit geval de klant) centraal te stellen. Iets wat in de politiek niet anders zou moeten zijn.
Ik ben al jarenlang een politieke junkie en volg nieuws, debatten en verkiezingen met veel interesse. Altijd stond ik aan de zijlijn, maar nu is het tijd om aan de slag te gaan als Politiek Secretaris!

Wat maakt jou een D66-er?
Als echte sociaal-liberaal voel ik me thuis bij D66. Mijn hart gaat vooral sneller kloppen van het creëren van kansengelijkheid. Ik vind echt dat elke jongere in Nederland gelijke kansen moet krijgen, dus ook in Haarlem. Dat raakt voor mij onderwijs, zorg en sport, maar ook het in balans houden van vermogensverschillen. Natuurlijk is dit in de eerste plaats belangrijk voor jongeren zelf, maar ik geloof ook dat Nederland als geheel sterker wordt als iedereen aan dezelfde startlijn begint. Dan komen uiteindelijk de meest creatieve, slimme, hardwerkende of ondernemende jongeren bovendrijven, wat goed is voor de toekomst van ons land.
Ook dat past wat mij betreft bij D66, vooruitkijken op een innovatieve manier om ervoor te zorgen dat we als land succesvol zijn. Een partij die het lef heeft om duidelijke lange termijn keuzes te maken in plaats van alleen over de korte termijn na te denken.

Waarom nu, en waarom deze rol?
D66 Haarlem heeft net een nieuwe, grote fractie, een ambitieus coalitieakkoord en twee sterke wethouders, met daarbij een bestuur dat de volgende stap wil zetten in het laten groeien van de vereniging. De rol van Politiek Secretaris is daarin erg leuk: de brug zijn tussen wat de fractie doet in de raad en wat de leden en het bestuur daarvan weten en vinden. Ik wil zorgen dat die verbinding er echt is en actief wordt ingevuld. En eerlijk gezegd is het me op het lijf geschreven, want in al mijn jaren in het bedrijfsleven draaide het eigenlijk altijd om verbinden: mensen, teams, landen, winkels, noem maar op.

Wat is je favoriete plek in Haarlem?
Het moet wel heel gek lopen als ik op zaterdag niet met mijn vrouw en zoontje kibbeling ga eten bij Leo van Rhijn op het Frans Halsplein. Ik heb op veel plekken kibbeling gegeten, maar dit is zonder twijfel de allerbeste die er is. Het geheim volgens Leo: goede kabeljauw en elke dag de olie verversen.
Daarnaast vind ik het heerlijk om aan het einde van de dag, als de zon schijnt, op het muurtje te zitten bij het skatepark in het Zaanenpark, terwijl mijn zoontje daar op zijn fietsje rondracet. Een heerlijk relaxed moment, met een blij mannetje dat elke 30 seconden voorbij komt razen.