Raadsperiode op de helft: Steven Jonker blikt terug

De raadsperiode is inmiddels (ruim) op de helft. Deze week stelt de gemeenteraad de financiële kaders vast voor komende jaren. Dat luidt het einde in van dit politiek seizoen. De fractieleden van D66 Haarlem blikken terug op de afgelopen twee jaar in (ongeveer) 200 woorden. Als tweede aan het woord: ons politiek woordvoerder in de commissie Beheer: Steven Jonker!

Concrete stappen naar een groener Haarlem

De onderwerpen waarover ik het woord mag voeren zijn vooral gericht op verduurzaming en daarin heeft de coalitie in de eerste twee jaar al veel bereikt. Onder voortdurende aansporing van D66 mag ik wel zeggen denk ik.

Van het gas af begint nu concreet te worden in het Ramplaankwartier en het warmtenet in Waarderpolder en Schalkwijk. En verdere isolatie staat in de steigers voor alle Haarlemse buurten en doelgroepen.
We zetten stappen naar een schonere lucht voor Haarlemmers: volgend jaar begint de nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens, voor nieuwe bootjes en zo snel mogelijk daarna ook voor brom- en snorfietsen. Niet voor iedereen even makkelijk te doen en daarom hebben we ook vrij ruime overgangsregelingen en ontheffingen geregeld.

Haarlemmers scheiden best goed hun afval, maar er zitten nog teveel waardevolle grondstoffen zoals GFT bij het restafval. Dat kost ons allemaal geld. We hebben besloten om een eerste stap naar ‘de vervuiler betaalt’ te zetten en meer scheiding voor iedereen mogelijk te maken.

We doen al veel maar kunnen ook zeker jouw input gebruiken. Tot nu toe organiseerde ik een Raadsmarkt Klimaat en twee D-cafés om met elkaar over bovenstaande te spreken maar ben benieuwd naar jouw ideëen voor een nog beter Haarlem!

Beeld: An-Jes Oudshoorn