Geen reclame in bushokjes voor vliegen en vlees

Afgelopen donderdag stemde de Haarlemse gemeenteraad in met nieuw reclamebeleid. De belangrijkste wijziging: in bushokjes en gemeentelijke reclamezuilen wordt geen ruimte meer geboden aan reclame voor de fossiele industrie en de vlees- en visindustrie. Een stukje symboolpolitiek in de meest positieve zin van het woord: Haarlem geeft als gemeente een goed voorbeeld. Natuurlijk betekent dat niet dat slagers, haringstallen of reisbureaus in Haarlem geen reclame meer in hun eigen etalages mogen hangen.

Symboolpolitiek

“D66 kan de krantenkoppen al bijna spellen: ‘Betutteling‘ ‘Symboolpolitiek!‘ ‘Vleesverbod‘.” Dat zei D66-raadslid An-Jes Oudshoorn in het debat. Toch stemde de D66 fractie voor deze beleidswijziging. Want soms is politiek ook symboliek. En D66 vindt dat we als overheid een verantwoordelijkheid hebben om duurzame en gezonde keuzes te maken, zeker als het op onze éigen keuzes en onze éigen acties aankomt.

Want het beleid gaat over waar we als gemeente wèl of géén podium aan willen bieden. Het gaat over onze éigen reclamedragers in de openbare ruimte zoals bushokjes en reclamezuilen. Het gaat dus niet om de reclameborden die lokale bakkers en slagers op de stoep zetten of de advertenties van reisbureaus achter de reclameruit.

Niet verleiden

Eind 2021 heeft de gemeenteraad al de motie ”verleid niet tot het verergeren klimaatcrisis” aangenomen. Daarmee werd verzocht om reclames voor producten die bovenmatig bijdragen tot het uitstoten van CO2 niet langer toe te staan op locaties die de gemeente zelf in beheer heeft. Zoals Abri’s, bushokjes, MUPI’s en driehoeksborden in de openbare ruimte. Het nieuwe beleid is hier een uitwerking van. 

Het nieuwe beleid betekent dat Haarlem op de reclameruimte die zij zelf in beheer heeft geen reclames meer toestaat voor fossiele producten, voor vlees- en visproducten en voor maaltijden waar vlees of vis in zit. De gekozen definities zijn helder en overzichtelijk, zodat het voor iedereen werkbaar blijft.

We weren deze vormen van reclame omdat deze producten een stevige negatieve impact hebben op het klimaat en op de volksgezondheid. D66 steunt dit beleid, omdat we het belangrijk vinden dat we onze duurzame en gezonde ambities uitdragen in alles wat we als gemeente doen. Dus ook in de reclameruimte die we aanbieden op straat.

Geen algeheel verbod

Wat D66 wel belangrijk vindt, is dat de gemeente duidelijk is over dit beleid in de communicatie richting Haarlemmers en ondernemers. We vroegen de wethouder daarom om de titels van de raadsstukken aan te passen en ook in de communicatie over dit onderwerp zorgvuldig te zijn: het gaat niet om een vleesverbod. Lokale ondernemers mogen gewoon blijven adverteren rondom hun winkels. Bakkers, autodealers, viswinkels en reisbureaus hoeven zich dus geen zorgen te maken. En in die bushokjes hangen dan binnenkort wellicht wat meer reclames voor internationale treinreizen, voor elektrische bakfietsen of voor groenteburgers. Dat lijkt ons een prima ontwikkeling.