D-Café over parkeren

Beeld: D66 Haarlem

Praat mee met de fractie en wethouder Bas van Leeuwen over parkeren. Op woensdagavond 23 november organiseert de fractie van D66 Haarlem een politiek D-café voor alle leden van D66 Haarlem dat in het teken zal staan van de nieuwe parkeerplannen van het Haarlemse college. Iedereen is welkom vanaf 19.15 uur bij Vooges Centraal, op het Kennemerplein 6, achter het station. Het programma start om 19.30.

“Leefbaarheid vergroten door parkeren te reguleren”.

Zo stond het dikgedrukt in het verkiezingsprogramma van D66 Haarlem. In veel wijken in Haarlem staan zoveel auto’s geparkeerd dat alle parkeerplaatsen bezet zijn. Auto’s worden vaak op de stoep geparkeerd en dat brengt soms gevaarlijke en ontoegankelijke situaties met zich mee. Daarom heeft D66 Haarlem de wens uitgesproken een maximum te stellen aan het aantal parkeervergunningen per huishouden en per wijk. Zo ontstaat er namelijk ruimte om onze straten groener, veiliger en prettiger in te richten.

En de nieuwe coalitie is aan de slag gegaan met die wens. In oktober presenteerde het college de nieuwe plannen voor betaald parkeren in de wijken om de groeiende parkeerproblematiek aan te pakken. In elf wijken zal het betaald parkeren ingevoerd of uitgebreid worden. Ook komt er een maximaal aantal vergunningen per wijk en een maximum aantal auto’s bij nieuwbouwprojecten. Vanaf 2024 gaan de eerste wijken over op het nieuwe systeem.

De uitgebreide plannen van het college zijn te vinden op de website van de gemeente. Haarlemmers kunnen tot 30 november op de plannen reageren. In het eerste kwartaal van 2023 beslist de gemeenteraad definitief over de plannen. Hier klikken voor de parkeernota.

Praat mee met leden en fractie

De plannen maken de tongen los in Haarlem. Daarom vinden wij het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven over dit onderwerp, zeker met jullie als leden.

Graag aanmelden via [email protected]

Inloop  19.15 uur