Verkoop Edelweiss-gebouw met fietsparkeerplekken

Afgelopen donderdag sprak de commissie Ontwikkeling over de verkoop van het Edelweiss-gebouw langs het Spaarne in het Rozenprieel. D66 Haarlem is blij dat het pand eindelijk wordt verkocht om er woningen in te realiseren. In de voormalige Stoom-, Wasch- en Strijkinrichting komen twee appartementen en drie eengezinswoningen.

D66 raadslid Joris Krouwels vroeg het college om extra fietsparkeerplekken te maken langs het Spaarne. Daar gaat de wethouder mee aan de slag. Daarnaast wil het college een overdekte fietsenstalling maken bij de Kamperstraat.

Behoefte aan fietsparkeerplekken

Het Zuider Buiten Spaarne kampt al een tijd met een fietsparkeerprobleem. Aan de noordkant van de straat is een groot aantal gesplitste woningen te vinden en daar komen nu woningen bij in Edelweiss. De gemeente deed een draagvlakonderzoek onder de bewoners voor de realisatie van een overdekte fietsenstalling in de buurt van deze locatie. Hieruit bleek dat de behoefte er zeker is, maar de bereidheid om te betalen voor een overdekte fietsenstalling was minder hoog dan gehoopt.

Fietsenstalling Kamperstraat

Het college stelt voor om een overdekte fietsenstalling te plaatsen aan de Kamperstraat 44A. Hier heeft de gemeente nog een stuk grond. Bovendien is deze locatie te bereiken aan twee zijdes, wat bijzonder praktisch is voor de buurtbewoners van het Rozenprieel.
Het grootste nadeel aan deze locatie is de afstand. Met 220 meter lopen vanaf het Edelweiss-gebouw is de Kamperstraat niet meteen een alternatief voor de bewoners van het Zuider Buiten Spaarne.

Ook fietsparkeerplekken Zuider Buiten Spaarne

Daarom deed raadslid Joris Krouwels een oproep aan het college om ook fietsparkeerplekken te creëren in de openbare ruimte bij het Zuider Buiten Spaarne: “D66 ziet nog genoeg plek, bij de elektriciteitskast, de containers of op de plek van twee losstaande auto parkeerplekken.” Op deze manier kunnen we het acute fietsparkeerprobleem beperken.

Joris: “Heeft de wethouder daar een motie voor nodig om die te realiseren?” “Een motie kost ongeveer een fietsvlonder,” reageerde wethouder Robbert Berkhout, “dus laten we het gewoon doen.” Wethouder Berkhout verving D66 wethouder Jur Botter, die met een griep thuis zat.

Van zelfbouw naar mede-opdrachtgeverschap

Over de verkoop van de voormalige Stoom-, Wasch- en Strijkinrichting Edelweiss, is lang gesproken. De gemeenteraad besloot in 2019 om het te verkopen via collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO), oftewel aanbieden als zelfbouw. Hier wordt nu licht van afgeweken en is er gekozen voor mede-opdrachtgeverschap (MO). Omdat het bij Edelweiss gaat om een binnenstedelijke locatie, met een sterk vervallen staat van onderhoud en monumentale status is een mate van professionaliteit vereist. Door te kiezen voor MO wordt het object verkocht aan een professionele partij. Bij de verkoop zullen verkoopvoorwaarden aan de koper worden gesteld, waarbij een grote zeggenschap aan de toekomstige kopers van de woningen in Edelweiss. Een zelfbewoningsplicht is voor de individuele kopers eveneens onderdeel van de verkoopvoorwaarden.
 

D66 stemt in
met de verkoop.

D66 Haarlem heeft ingestemd met deze voorwaarden, we zijn vooral blij dat er eindelijk woningen worden gecreëerd op deze schitterende locatie in dit prachtige, maar vervallen pand. Wat D66 Haarlem betreft zijn de fietsparkeerplekken aan het Zuider Buiten Spaarne eerder klaar dan de woningen. Raadslid Joris Krouwels ziet erop toe dat het college hier snel mee aan de slag gaat.