Groningen blijft dé studentenstad

Beeld: Arend-Jan Wonink

Groningen is dé studentenstad van Nederland en daar zijn we trots op. D66 koestert de unieke sfeer, de vele evenementen, het nachtleven en de economische spin-off van onze talentvolle jongeren. Maar er is ook werk aan de winkel om deze sfeer te behouden. En we moeten bouwen aan betere en meer studentenhuisvesting.

Noodopvang overbodig maken

Bijna elk jaar is de noodopvang bij de start van het nieuwe seizoen overvol. D66 wil de noodopvang overbodig maken, door meer en betere kamers te bouwen. Ook willen we afspraken maken met onderwijsinstellingen over werving en voorlichting. We willen dat Groningen iedereen kan verwelkomen, maar als dat niet lukt dan moeten instellingen niet blijven werven. Onderwijsinstellingen hebben weldegelijk een rol om de huisvestingsproblemen op te lossen.

Jongerenhuisvesting en een campus

Voor jongeren en studenten zijn er veel studio’s bijgebouwd, maar we moeten de traditionele studentenwoning met gedeelde voorzieningen niet vergeten. Op Campus Zernike willen we minstens 5.000 wooneenheden realiseren waarvan het overgrote deel voor de doelgroep studenten, starters, en jongeren. Bovendien is een echte campus dé plek voor een kruisbestuiving tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Natuurlijk horen er ook voorzieningen bij.

Koester de evenementen

Met de komst van een nieuwe Oosterpoort en het gereedmaken van de drafbaan voor evenementen maken we Groningen nog aantrekkelijker voor evenementen, of ze nu groot- of kleinschalig zijn. Wij staan voor een bruisend nachtleven en willen in de stad blijven bouwen aan plekken waar je ook buiten lekker kunt chillen.

Talent behouden

Zowel op het gebied van mbo, hbo als universitair onderwijs doet Groningen het heel goed. D66 wil iedereen de kans bieden om in Groningen te blijven, of het nu gaat om praktisch geschoold werk of om toonaangevend wetenschappelijk onderzoek. Het is deze mix die Groningen nodig heeft om te blijven bruisen en om zich klaar te maken voor de toekomst.