Woonlagen toevoegen aan bestaande gebouwen

De woningnood in Gorinchem houdt voorlopig nog aan. D66 zoekt creatieve oplossingen om meer woonruimte te creëren. We stelde daarom vragen over het toevoegen van woonlagen aan bestaande gebouwen.

Betaalbaar wonen

Beeld: D66 Gorinchem

Optoppen

Het toevoegen van woonlagen aan bestaande gebouwen is inmiddels een daverend succes in grote steden als Rotterdam. Dit noemen we ook wel optoppen. Het biedt niet alleen een oplossing voor het woningtekort, maar ook vooral voor het ruimtetekort. Want laten we eerlijk zijn: woningen zijn schaars, maar ook de bouwgrond is schaars.

Wethouder terughoudend maar positief

In de raadsvergadering van 29 september 2022 vroeg fractievoorzitter Ilhan Tekir naar de mogelijkheden voor optoppen in Gorinchem. De wethouder noemde het idee positief, maar in de praktijk wel ingewikkeld. Er komt veel bij kijken om een woonlaag toe te voegen aan gebouwen: bestemmingsplannen, bouwkundige elementen, de omgeving en inwoners. Als pandeigenaren de gemeente zelf benaderen met ideeën over optoppen, denkt de gemeente echter graag mee over de mogelijkheden.