Werkbezoek Poorterschool

De fractie van D66 verplaatste het fractieoverleg naar de basisschool de Poorter in Gorinchem. We waren hier op uitnodiging van de directrice, Winnie Boeter. In al haar bevlogenheid nam Winnie ons mee in de hedendaagse uitdagingen voor het onderwijs en de kansen die in Gorinchem worden verzilverd.

Rijke Ontwikkeldag Gorinchem

Eén van de kansen is de Rijke Ontwikkeldag. Deze Gorcumse variant op de Rijke schooldag uit het D66 verkiezingsprogramma plaatst de schooldag in een breder perspectief: van lesgeven in de klas tot sociale en culturele activiteiten buiten de klas. Op die manier ontwikkelen de kinderen zich in meerdere facetten.

De klas is het centrale punt voor kinderen

Maar het gaat nog verder: ook sociaal-emotionele signalen die kinderen afgeven worden zichtbaar in de klas. En hoe daarmee om te gaan? Denk bijvoorbeeld aan kinderen die met een lege maag binnenkomen. Daarom is het van belang dat voorzieningen, zoals een zorgpunt, dichtbij school worden georganiseerd. Liefst in het gebouw, zodat er tijdig en adequaat geacteerd kan worden als een situatie daar om vraagt.

Ondersteuning binden aan school is uitdagend

Er zijn ook de nodige uitdagingen van de school zelf. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen zijn extra handjes nodig. Omdat alle extra ondersteuning (onderwijsassistenten) draait op jaarlijkse subsidies kan de school geen vaste contracten aanbieden aan deze medewerkers. Dit geeft onzekerheid voor de school en werknemer. Het liefst zou de school meer perspectief willen bieden zodat er geen kind tussen wal en schip valt. Met die gedeelde wens sluiten we het werkbezoek af.