Een humanitair appel voor vluchtelingenopvang

De Gorcumse politiek raakte de afgelopen weken verzeild in een ware wervelstorm. De ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op; van een verkenning tot kleinschalige opvang van asielzoekers tot een voorstel voor een riviercruiseschip en noodopvang in het voormalige belastingkantoor. Dit laatste op aanwijzing van de staatsecretaris van Justitie en Veiligheid.

D66 is vóór opvang van vluchtelingen

D66 is vanaf dag één helder geweest: voor mensen die huis en haard ontvlucht zijn in de vrees voor oorlog en geweld, is hier een plek. In februari gaven we daar invulling aan met een motie ‘‘Wel Welkom’’ en afgelopen donderdag (9 dec.) hadden we ons voorbereid met een motie ‘‘Een Humanitair Appèl’’ – een motie recht uit ons hart. We hebben ons hard gemaakt om deze motie op de agenda te houden, maar helaas besloot de raad om het agendapunt uit te stellen tot donderdag 16 december.

Vastberaden en strijdbaar

Wij zijn en blijven echter vastberaden en strijdbaar. Het is in onze ogen onverantwoord en onmenselijk om vluchtelingen in de kou te laten slapen, terwijl wij goede alternatieve voorhanden hebben. D66 wil deze mensen onderdak bieden, hier in onze stad van Tolerantie. Wij nemen onze verantwoordelijkheid. Wij kiezen vóór humanitaire hulpverlening. Wij staan vierkant achter onze idealen: laat iedereen vrij, maar niemand vallen.

Wij nemen verantwoordelijkheid voor hun opvang, voor hen is hier een plaats.

Martijn Hassouna