9. Transparant bestuur

Voor de oprichters van D66 was het democratiseren van publieke bestuursorganen één van de belangrijkste drijfveren. De komende jaren zien wij op dat vlak kansen die benut moeten worden.

Focusteams voor grote uitdagingen

Gooise Meren staat voor een aantal grote uitdagingen in de transformatie van de gemeente en de relatie met de bewoners. De grote thema’s van de komende jaren staan in dit programma. De gemeente heeft weinig ervaring op deze terreinen en daarmee is de traditionele besturing op deze thema’s veelal onvoldoende effectief en efficiënt, om de urgentie van de thema’s voldoende richting te kunnen geven. D66 wil de besturing van deze thema’s vereenvoudigen en stroomlijnen vanuit een integrale benadering, en hier prioriteit aan geven. D66 wil Focus teams instellen om grote thema’s aan te pakken om zo meer slagkracht te bewerkstelligen.

Overkoepelende bestuursorganen

Steeds meer besluitvorming vindt plaats binnen samenwerkingsverbanden zoals de Metropool Regio Amsterdam (MRA) en Regio Gooi en Vechtstreek (RGV). D66 vindt dat een logische ontwikkeling voor beleid dat de gemeente niet (goed) alleen kan uitvoeren. De belangrijkste voorwaarden die we hieraan stellen is dat er voldoende democratische controle is georganiseerd – macht vraagt immers tegenmacht – en dat er binnen die regionale bestuursorganen ook echt een focus ligt op zaken die gezamenlijk beter te organiseren zijn. Dat betekent vooraf een duidelijk democratisch vastgestelde agenda, budget en mandaat. En natuurlijk afrekenbare verantwoording achteraf.
Ook toekomstige regionale samenwerkingen zullen we met deze positief-pragmatische instelling beoordelen.

Participatie

D66 wil dat inwoners actief betrokken worden bij de plannen en keuzes die de gemeente maakt. Soms ligt het initiatief meer bij de gemeente (burgerparticipatie) en soms gaat het uit van inwoners en/of ondernemers (overheidsparticipatie). Het doel moet zijn om de gekozen participatie trede (hoe gaan we inwoners betrekken) zo goed mogelijk te communiceren, daarbij is het managen van verwachtingen de kern. Het betrekken van inwoners bij nieuwe ontwikkelingen in de gemeente is erg belangrijk en waar mogelijk moet co-creatie met inwoners en ondernemers ingezet worden.

Wijkplatforms/wijkwethouders

Gooise Meren kent een verscheidenheid aan wijkplatforms. Deze zijn organisch ontstaan en zijn een afspiegeling van de buurt waaruit ze voortkomen. De rol van de gemeente is faciliterend met als doel beter inzicht te geven/ krijgen in wat er speelt in een buurt. D66 wil dat de gemeente samen met de platforms een duidelijke wijkagenda ontwikkelt en er moet meer structuur komen ten aanzien van het wijkwethouderschap. Afspraken over contactmomenten moeten worden vastgelegd. Ook moeten wijken zonder wijkplatform kunnen rekenen op de aanwezigheid van een wijkwethouder. De wijkwethouder fungeert als belangrijk aanspreekpunt voor platforms en procesregisseur bij ontwikkelingen in de buurt.

Informatievoorziening

Informatie moet duidelijk en toegankelijk zijn. Wij vinden dat gemeentelijke communicatie verbeterd kan worden door eenvoudige en begrijpelijke taal te gebruiken waarin jargon vermeden wordt. Er zijn grote stappen gezet in bereikbaarheid door toevoeging van digitale kanalen, maar D66 vindt niet dat dit betekent dat een fysiek loket kan worden opgeheven. Vooral doven, slechthorenden, laaggeletterden en anderen met een beperking zullen hiervan afhankelijk blijven.

Niet alle informatie hoeft via de gemeente te komen. D66 vindt bijvoorbeeld dat de indiener van een vergunningsaanvraag bij het aanvragen van een vergunning zelf moet aangeven of deze zijn buren al heeft geïnformeerd.

Een inclusiever Gooise Meren

Gooise Meren moet een inclusieve gemeente zijn. Het platform Gooise Meren toegankelijkheid speelt hierbij een belangrijke rol. D66 wil bijvoorbeeld dat speeltuinen zodanig worden ingericht dat ook een kind met fysieke beperkingen kan meedoen. Het versterken van de sociale cohesie in wijken is ook hierbij ook belangrijk. 

Privacy

Ondanks de beste bedoelingen blijkt de afgelopen jaren toch regelmatig dat er privacy-lekken zijn bij publieke instanties. Wij vinden dat de overheid de standaard moet zetten en willen het zo organiseren dat de gemeente aantoonbaar voldoet aan wet- en regelgeving omtrent privacy.

Coalitieakkoord op hoofdlijnen

D66 wil op gemeentelijk niveau een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Niet omdat de uitvoeringsdetails er niet toe doen, maar omdat we vinden dat een besluit daarover transparant moet plaatsvinden. De beste plek daarvoor is in de gemeenteraad na een debat. Bovendien vindt D66 dat het uitgangspunt voor de invulling van de collegebezetting moet zijn dat er één wethouder per coalitiepartij wordt geleverd.

Transparante besluitvorming in drie stappen

Gooise Meren heeft gekozen voor het zogenaamde BOB-model (beeldvorming-oordeelsvorming-besluitvorming) als vergadermodel voor de gemeenteraad. Uitganspunt hierbij was dat onze inwoners/ondernemers/organisaties bij de beeldvorming uitvoerig mee kunnen doen aan het gesprek op de politieke avond. De ervaring leert dat dit onvoldoende tot zijn recht komt.
D66 wil daarom dat het gesprek op de politieke avond meer ruimte geeft aan insprekers, waarbij insprekers volwaardig meedoen aan het gesprek. Bovendien moet het mogelijk zijn om enige vorm van mening al toe te staan in de beeldvorming, juist om deze beeldvorming te verduidelijken.

‘Right-to-Challenge’

De gemeente biedt inwoners het recht de gemeente uit te dagen om, tegen gelijke kosten en voorwaarden, gemeentelijke taken uit te voeren zoals het onderhoud van een lokaal plantsoen. Dit wordt het ‘Right-to-Challenge’ genoemd. Daarnaast bestaat de ‘initiatieventafel’. D66 wil dat de gemeente deze mogelijkheden beter onder de aandacht brengt. Voorwaarden en mogelijkheden moeten van tevoren duidelijk zijn. De wijkwethouder moet hier een actieve rol bij innemen.

Bestuurlijke kwaliteit

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente. Raadsleden vervullen dus een belangrijke taak en moeten goed zijn opgeleid. Wij vinden dat raadsleden nog meer in de gelegenheid moeten worden gesteld om vooral in het eerste jaar trainingen te krijgen met als doel de kwaliteit van de raad te verhogen. Raadsleden hebben natuurlijk vooral een eigen verantwoordelijkheid hierin.