6. Toegankelijke en duurzame sport en recreatie

D66 vindt dat sport en recreatie voor iedereen toegankelijk moet zijn. Recreatie moet duurzaam worden ingericht. D66 is trots op onze cultuurhistorie, dus willen we deze delen met bezoekers door in te zetten op kwaliteitstoerisme. Bewegen is belangrijk voor de gezondheid van onze inwoners. Wij willen het eenvoudiger maken om ook te sporten in de openbare ruimte door (digitale) bewegwijzering van hardloop routes, fiets/MTB routes en publieke sportveldjes.

Duurzame recreatie stimuleren

Gooise Meren is een prachtige gemeente om door en naartoe te fietsen. D66 wil deze vorm van recreatie verder uitbouwen. Daarnaast heeft Gooise Meren veel ruimte om te recreëren aan het water. D66 streeft naar duurzame recreatiegebieden met mogelijkheden voor ontwikkeling en met behoud van natuur en landschap zoals beschreven in de Gooise Kustvisie. Verbeteringen en aanvullingen op de huidige vaarroutes moeten in lijn zijn met de visie van Stichting Gastvrije Randmeren. D66 wil meer aandacht voor varen in natuurgebieden, vooral vogelgebieden. Hier moeten tweetaktmotoren verboden worden en moet elektrisch varen gestimuleerd worden. Dit geldt tevens voor varen in de grachten van Naarden-Vesting.

Meer sporten in de openbare ruimte

De gemeente moet het sporten in de openbare ruimte bevorderen. D66 wil dat er een 5, 10 en 15 km hardlooproute door de gemeente wordt ‘bewegwijzerd’. Deze routes moeten ook digitaal beschikbaar zijn via de website en andere digitale kanalen van de gemeente. Daarnaast wil D66 dat er in de gemeente meer sportveldjes en skatebanen worden aangelegd. Naast hardlooproutes kunnen er voor ouderen ook wandelroutes worden gemaakt.

Zwemmen voor ouderen

De Zandzee en De Lunet zijn zwembaden die vooral in de ochtend door veel ouderen worden bezocht. Beide zwembaden vervullen, mede door de ligging, een belangrijke (sociale) functie in de gemeente. D66 vindt dat het zwembad De Lunet pas gesloten mag worden als er een alternatief is met gelijkwaardige faciliteiten. Een nieuw te bouwen zwembad bij het Naarderheem zou een goed alternatief kunnen zijn.

Sport en duurzaamheid

D66 wil dat sportaccommodaties verduurzaamd worden. Hierbij kan gedacht worden aan slimme verlichting op de velden en kleedkamers, zonnepanelen, milieuvriendelijke (kunst)grasvelden en bakken voor het afvangen van kunstgraskorrels. Bovendien horen bij duurzame sportaccommodaties een gezonde kantine met o.a. biologische producten.

Een afgewogen sportbeleid

De populariteit van de verschillende sporten varieert continu. De gemeente moet het sportbeleid kritisch beoordelen gebaseerd op gelijkwaardigheid. De gemeente moet sportverenigingen helpen financieel gezond te kunnen opereren en vandalisme rond sportparken moet voorkomen worden. D66 wil dat Gooise Meren een inclusieve sportgemeente is waar iedereen mee kan doen.