5. Openbare ruimte en mobiliteit verder verduurzamen

Een groot deel van de gemeentelijke begroting wordt besteed aan de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. Het is daarmee ook een van de beleidsterreinen waar het lokaal bestuur nadrukkelijk het verschil maakt. D66 wil de komende jaren het verschil maken door te kiezen voor kwaliteit, vergroening en meer ruimte voor de fiets.

Een groen centrum voor Bussum

Het centrum van Bussum, dat ook voorzieningen heeft waar bewoners van de andere kernen graag gebruik van maken, heeft veel veranderingen ondergaan in de loop der tijd. Helaas is daarbij veel van het oude brinkdorp verloren gegaan. De gemeente heeft de laatste jaren zich volop ingezet om het centrum levendiger en groener te maken. D66 ziet kansen om het centrum nog verder te verfraaien en zijn positie in de regio te verstevigen. Nu de plannen voor het opknappen van het stationsgebied en de Vlietlaan tot uitvoering komen, zien wij graag een stationsgebied ontstaan waar het prettig is om (zakelijk) af te spreken met een versterking van de ‘ groene loper’ naar het centrum. Deze ontwikkeling zien we graag doorgezet in een centrumvisie waarbij groenbeleving en kwaliteit in ontwerp en materiaal centraal staan. Een groen centrum met veel open ruimte als plein van het dorp past bij het verleden als brinkdorp en moet het winkel- en horecabestand ook economisch een impuls geven. Dat is niet alleen fijn voor de ondernemers daar, maar vooral ook voor bewoners en bezoekers die gebruik maken van het centrum.
Samenwerking met vastgoedeigenaren en ondernemers is noodzakelijk om gelijktijdig ook de architectuur en reclame-uitingen van de gevels op een kwalitatief hoger niveau te brengen. Dat begint bij duidelijke richtlijnen in welstandsbeleid, waarbij aangesloten kan worden op succesvol beleid dat al in andere gemeenten daarvoor is opgesteld. Welwillende eigenaren en ondernemers moeten hierbij gezien worden als partners van de gemeente en kunnen aanspraak maken op subsidies en een meedenkende gemeente om de transformatie van het centrum voor alle partijen een succes te laten worden.

Meer ruimte voor de fiets

D66 kiest voor de fiets. Op plekken zoals onze stads- en dorpscentra, rondom sportvelden en scholen is zowel veel fietsverkeer als autoverkeer. Wat D66 betreft is de auto dan bij voorkeur te gast en wordt de snelheid van het verkeer naar stapvoets teruggebracht. Om de veiligheid voor fietsers te bevorderen wordt onderscheid gemaakt tussen hoofdverbindingen met vrij-liggende fietspaden waar door gemotoriseerd verkeer 50 km/u mag worden gereden en vertakkingen waarbij de toegestane snelheid wordt teruggebracht naar maximaal 30 km/u.

Ook bij een conflict tussen ruimte voor voetganger of fiets, kiest D66 voor de fiets. Geen snelfietspaden door krappe dorpscentra (die kunnen er veel beter omheen gelegd worden), maar door het aanpassen van de inrichting van de straat. Uit onderzoek blijkt dat langzaam verkeer (fiets en voetganger) een positieve invloed heeft op de economie van een winkelgebied. Met ruim baan voor de fiets wordt gelijktijdig ook het fietsen naar dat centrum bevorderd.
Als een doorgaande verkeersroute opnieuw wordt ingericht, willen we bredere fietspaden, zodat er meer ruimte is om te passeren, naast elkaar te fietsen en voor bakfietsen, zonder dat daardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Deze extra ruimte voor de fiets mag niet ten koste gaan van bestaande groenstroken en bomenrijen.

Parkeren van bezoekers

Winkels en horeca in Naarden, Bussum, Muiden en Muiderberg zijn voor een groot deel afhankelijk van de regio. Daarom willen we dat deze ook goed bereikbaar blijven voor mensen die met de auto komen. In de centra waar weinig ruimte is geven we bij het verdelen van die schaarse ruimte voorrang aan fiets(parkeren), vergroening en kwalitatief hoogwaardige beleving van de openbare ruimte die recht doet aan het unieke karakter van elk van de stads-en dorpskernen. De afweging om parkeerplaatsen in de centra op te heffen is daar dus steeds aan gekoppeld. De gemeente moet auto-parkeren aan de rand van de stads- en dorpscentra stimuleren. Daar hoort ook ruimte voor hybride vormen van mobiliteit bij, zoals deelfietssystemen. Auto’s van bezoekers van de centra worden bij voorkeur gestapeld geparkeerd in boven- en ondergrondse parkeergarages op bestaande parkeerlocaties.

Hogere kwaliteit van de openbare ruimte

Om de kwaliteit van de inrichting van de openbare ruimte te verbeteren willen we beleid dat consistent ontwerp en materiaalgebruik bevordert. Elk van de kernen heeft zijn eigen unieke karakter, daarbinnen zou het vastleggen van materiaalgebruik en straatprofielen in een zogenaamd handboek openbare ruimte, sterk kunnen bijdragen aan een hogere kwaliteit van de openbare ruimte. Daarbij willen we dat de standaard verstening gaat plaatsmaken voor vergroening en half-verharding waar dat kan, zodat waterinfiltratie en groenbeleving bevorderd worden.
De plannen voor een kwalitatief hoogwaardige ‘groene loper’ van Station Naarden-Bussum naar het centrum van Bussum, verdienen navolging op andere OV-knooppunten. Deze groene knooppunten vormen een passende entree voor wie met het OV naar Muiden, Muiderberg, Naarden of Bussum reist.

Versterking van het OV

Wij willen dat de aansluiting van Muiden en Muiderberg op het OV verbeterd wordt, zodat het voor inwoners gemakkelijker wordt het OV te pakken in plaats van de auto. Om het OV aan te vullen en de waterbeleving te versterken willen we de haalbaarheid onderzoeken om met marktpartijen en andere gemeenten een waterbussysteem op te zetten tussen Huizen, Naarden, Muiderberg, Muiden, Almere en Amsterdam.

Autoluwe vesting

Naarden-Vesting en Muiden-Vesting moeten een autoluw karakter krijgen, waarbij doorgaand gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk geweerd wordt. Hierdoor wordt het leefklimaat aangenamer en veiligheid voor fietser en voetganger verhoogd. Winkels en horeca moeten bereikbaar blijven voor bezoekers die met de auto komen.

Elektrisch vervoer

D66 wil versnelde elektrificatie van vervoer in de gemeente voor een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. Pakketbezorging aan huis is de laatste jaren enorm gegroeid en moet met elektrische vervoersmiddelen of met fietskoeriers gaan plaatsvinden. De gemeente moet hier een actieve rol bij innemen. Steeds meer inwoners kiezen voor een elektrische auto en dus moet het aantal laadpalen gelijke tred houden. Hierbij moet ook gekeken worden naar innovaties, zoals lantaarnpalen als oplaadpunt. Een groeiend aantal inwoners legt laadkabels over de stoep vanuit de tuin. Dit levert gevaarlijke situaties op voor minder validen en ouderen. Wij willen daarom dat de gemeente duidelijke regels stelt en handhaaft.

Mobiele veiligheid

Veiligheid op straat is een van de punten waar D66 zich voor wil inzetten. We zien nog te vaak gevaarlijke situaties bij veel bezochte openbare ruimten zoals sportvelden en treinstations. D66 is voor (snel-) fietspaden waar de bestrating goed is gelegd en wordt onderhouden. Ook oversteekplaatsen voor fietsers bij de sportvelden moeten veiliger.

Bij de sportvelden en treinstations zien we dat mensen steeds vaker met de fiets komen en dat is een goede trend. Het aantal fietsenrekken bij sportvelden en stations moet worden uitgebreid om aan de toenemende vraag te voldoen. Fietsen die verkeerd geparkeerd staan, worden gelabeld en indien na 24 uur de fiets nog steeds verkeerd geparkeerd staat, wordt deze verwijderd.
Brede straten moeten zo worden ingericht dat er niet harder gereden kan worden dan de maximaal toegestane snelheid. In een aantal straten in de dorpskernen is de auto of fiets te gast en wordt er extra rekening gehouden voetgangers.