3. Zorg voor onze inwoners

D66 wil iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen. Wij vertrouwen op de eigen kracht van mensen, maar bieden een sociaal vangnet als dat nodig is. D66 Gooise meren wil vroeg-signalering bij schuldhulpverlening, snellere levering van jeugdzorg en ouderenzorg, meer zorgwoningen en het proactief wegwerken van achterstanden veroorzaakt door de Coronapandemie.

Zorg bereikbaarder

De kwaliteit van zorg moet hoog op de agenda van de gemeente staan. D66 wil dat de gemeenteraad periodiek geïnformeerd wordt. Mensen die voor zorg naar de gemeente komen moeten in één keer goed worden doorverwezen; geen ‘kastje naar de muur’. Hiervoor dient het huidige ‘volgsysteem’ te worden verbeterd.
Steeds meer zorgtaken worden door vrijwilligers en mantelzorgers vervuld. De druk op hen wordt groot terwijl de vrijwilligers en mantelzorgers verlichting zoeken. Om te zorgen dat vrijwilligers en mantelzorgers de zorg langer vol kunnen houden op een manier die bij hen past, wil D66 hen daarom ondersteunen door de vrijwilligers en mantelzorgers te begeleiden en te trainen waarmee zij met collega-mantelzorgers leren hoe zij hun taak zo vitaal mogelijk kunnen invullen.

Meer zorgwoningen

De wachtlijsten bij verzorgings- en verpleeghuizen nemen toe. Door de vergrijzing zal dit alleen maar toenemen. D66 wil dat de gemeente de vergrijzing monitort en de capaciteit bij verzorgings- en verpleeghuizen hierop aanpast. Bij her- en nieuwbouw van verzorgings- en verpleeghuizen moet de gemeente bijdragen aan de mogelijkheid tot uitbereiding van de capaciteit. D66 wil daarom dat er voor zorgwoningen een gemeentelijk quotum gaat komen, zodat er meer betaalbare woningen met aanpassingen komen. Daarnaast moet de gemeente particuliere zorgwooncorporaties steunen en initiatieven hiervoor faciliteren, zodat het makkelijk wordt zorgwoningen te realiseren.

Meer focus in de jeugdzorg

De wachtlijsten bij de jeugdzorg zijn lang. Zeker diegenen die zware zorg nodig hebben kunnen niet lang wachten. D66 wil dat juist deze groep kan rekenen op snelle zorg. D66 wil dat Gooise Meren binnen de regio scherp toezicht blijft houden op malafide bureaus en bureaus die hoge winsten maken die ten koste gaan van de zorg aan de jeugd die dit het hardst nodig hebben. Ook maakt D66 zich hard om te zorgen dat de complexe en zware zorg te weinig of te laat worden geholpen. Er moet goede opvang en woonruimte komen voor jongeren met een indicatie. Kinderen met bijvoorbeeld depressiviteit zijn nu té lastig te plaatsen. Initiatieven waarbij ouders voor kinderen zorgwoningen kopen moeten door de gemeente gesteund worden. D66 wil dat het goede werk van het Consultatie en Advies (C en A) team voortgezet wordt.

Bestrijding van eenzaamheid

Eenzaamheid is een landelijk probleem. D66 wil sociaal isolement tegengaan door ontmoetingen creëren tussen ouderen en jongeren. Ook willen we specifieke informatie en ondersteuning in de buurt bieden, bijvoorbeeld bij digitalisering. Daarnaast bekendheid geven aan de initiatieven die er al zijn. Wijkteams en buurtnetwerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

Alcohol en drugsbeleid

De gemeente moet oog hebben voor de gevolgen van drugs- en alcoholgebruik. Lachgas is momenteel een van de populaire genotsmiddelen wat voor veel overlast en gevaarlijke situaties zorgt. D66 wil daarom dat de verkoop van lachgas wordt verboden. De algemene plaatselijke verordening (APV) moet hiervoor ingezet worden als hier landelijk nog geen actie op is genomen in 2022. Daarnaast vindt D66 het belangrijk dat de gemeente zorg draagt voor goede voorlichting over de schadelijke gevolgen van lachgas en andere drugs. Voor het terugdringen van het gebruik onder jongeren speelt het betrekken van de opvoeders een grote rol.

Vroegsignalering problematische schulden

Wij willen dat de gemeente onderzoek doet naar op welke manier onder de huidige wetgeving in de AVG er mogelijkheden gevonden kunnen worden om betalingsachterstanden vroeg te signaleren en zo de opbouw van problematische schulden te voorkomen.

Minder fijnstof en beperking van houtstook

Er lopen in de regio verschillende goede initiatieven waarmee de luchtkwaliteit verbeterd kan worden, zoals ‘De Stelling Amsterdam 2.0’ die groen langs de vroegere verdedigingswerken stimuleert waarmee veel fijnstof kan worden afgevangen. Wij vinden dat Gooise Meren mee moet doen met dit soort initiatieven.
Afgelopen jaar is uit onderzoek gebleken dat houtkachels, haarden en vuurkorven de oorzaak zijn van zeer hoge fijnstofconcentraties in woonwijken. Omdat dit ernstige gezondheidsklachten oplevert bij een aanzienlijk aantal bewoners met aandoeningen aan de luchtwegen, moet de gemeente beperkende maatregelen nemen. Er moet stevig beleid gemaakt worden waarmee deze overlast sterk wordt teruggebracht. Om een beperking van de maximaal toegestane uitstoot te realiseren, denken we aan een verplichting om schoon en droog hout te stoken en (gesubsidieerde) filtersystemen verplicht te stellen. Naast deze maatregelen is het van belang dat inwoners worden geïnformeerd over wanneer het weer het toestaat om verantwoordt en zonder overlast te stoken. Wij zullen daarom inzetten op een waarschuwingssysteem voor verantwoorde stookdagen. Sfeer voor de één mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de ander. Voorts wordt zo spoedig mogelijk een algemeen vuurwerkverbod ingevoerd.

Minder geluidsoverlast

Geluidsoverlast kan ernstige gezondheidsklachten veroorzaken. D66 vindt dat de gemeente haar invloed moet aanwenden om overlast van vliegverkeer te verminderen. Tevens willen we geluidswallen langs de A1 en A6 op locaties waar de geluidsnormen worden overschreden. Dus ook langs de Keverdijk en bij Muiderberg.