Voortgang zonnegeluids-wal Naarderbos

De realisatie van een zonnegeluidswal bij het Naarderbos is door leden van D66 Gooise Meren opgenomen in het verkiezingsprogramma. Nadat D66 Gooise Meren al in 2015 het initiatief
hiertoe heeft genomen, heeft recent ook de voltallige gemeenteraad van Gooise Meren, met uitzondering van 1 raadslid, zich uitgesproken voor de realisatie van een zonnegeluidswal bij het Naarderbos. Een mooi succes voor ons!

Commotie

Recent heeft de Partij van de Dieren (PvdD) de Provincie
gevraagd om de realisatie van de zonnegeluidswal bij het Naarderbos een halt toe te roepen. Daarbij baseert de PvdD zich op feitelijke onjuistheden. In tegenstelling tot wat de PvdD aangeeft, namelijk 36 luxe woningen, gaat het in het Naarderbos om een wijk van ongeveer 200 woningen die veel geluidsoverlast heeft van de snelweg A1. Bovendien doet de woordkeuze die de PvdD gebruikt, namelijk “een absurd plan dat alleen op tafel ligt om een luxe wijk van 36 woningen te helpen aan een verdere geluidsreductie dan de norm” geen recht aan een initiatief van bewoners die overmatig geluidsoverlast ondervinden van de A1. Geluidsmetingen (afgedwongen door een eerdere motie van D66) hebben aangegeven dat de norm ver overschreden wordt en dat geluidsmaatregelen noodzakelijk zijn. Helaas is er in de media enige commotie ontstaan over de kap van bomen.

‘’Win-win-win’ situatie

D66 vindt de ontstane commotie onterecht en we hebben een krachtig tegengeluid laten horen. Wij zijn jarenlang met de bewoners van het Naarderbos opgetrokken en hebben landelijk en provinciaal aandacht gevraagd voor dit bewonersinitiatief. Wij hebben eerder al gesproken van een ‘win-win-win’ situatie: hoe mooi is het dat een inwonersinitiatief gesteund wordt door de gemeente en dat hierdoor tweehonderd huishoudens met >5 dB minder geluid – dit is ruim meer dan de helft minder geluid – worden geholpen, waarbij bovendien duizenden zonnepanelen voor elektriciteit zorgen en daardoor een opgave uit de regionale energiestrategie wordt gerealiseerd!

Biodiversiteit versterken

Nu de gemeente het project heeft omarmd en verder uitgewerkt kan er zelfs nog een vierde ‘win’ worden toegevoegd. Ondanks dat er helaas vele bomen (3000-4000) zullen moeten worden gekapt, biedt dit project namelijk een kans om de biodiversiteit aanzienlijk te versterken. De huidige bomen zijn in matige staat en nooit goed ‘doorgegroeid’. Het betreft voornamelijk bomen die 40 jaar geleden zijn geplant zonder echt over de ecologie na te denken. We hebben ons laten informeren door een ambtenaar van de gemeente. Het gaat om 106 bomen waarvoor een kapvergunning is aangevraagd. Dat betekent dat ze een dikke stam hebben. Natuurlijk is elke gekapte boom er een teveel, maar er komen bomen in aantallen van gelijke orde van grootte voor terug. Er zijn sowieso enkele gebieden die grenzen aan Natura 2000 en daar is herplanting heel hard verplicht. Hierover is mede overleg geweest tussen de Gemeente, Natuurmonumenten en het Goois Natuur Reservaat. Dus ja, er worden veel bomen gekapt, maar er gaat geen ‘oerbos’ tegen de vlakte en er komen nieuwe bomen voor terug. De geluidswal biedt een mogelijkheid om bomen te planten die het beter doen op die locatie waardoor biodiversiteit versterkt kan worden. Evenals de aanleg van bijvoorbeeld een extra faunatunnel waardoor er een betere natuurverbinding komt tussen Muiderberg, Oud- Valkeveen en Naardermeer. Oftewel, een uitgelezen kans om op vele punten Gooise Meren leefbaarder en duurzamer te maken voor de toekomst.

Tot slot, de Gemeente Gooise Meren ligt midden tussen natuur en cultureel erfgoed en wij (de fractie) zijn ons daar terdege bewust van. Het vinden van geschikte locaties om ook als Gemeente een bijdrage te kunnen leveren aan de energie-transitie is in Gooise Meren heel erg lastig. De zonnegeluidswal bij het Naarderbos levert een relatief grote bijdrage aan de regionale energie strategie (RES) dus het realiseren ervan is erg belangrijk. Wij waren daarom ook blij verrast dat ook de Burgemeester recent het plan heeft ondersteund in de media.