De TET-Tram 1 is terug op oale groond! Maar wat nu?

Stap 1 is gelukt! Na onze aangenomen motie is de TET-tram 1 terug in Twente. Nu is het tijd voor stap 2: Hoe gaan we ervoor zorgen dat Enschede de TET-tram ook echt weer kan beleven?

Enschede 700

Al jaren poogde de Historische Sociëteit Enschede – Lonneker (SHSEL) de historische TET-tram terug te halen naar Enschede. Alleen lukte het niet om het volledig benodigde bedrag, 175.000 euro, bij elkaar te krijgen. 75.000 euro was al geregeld, 100.000 euro was er nog nodig om het mooie doel van een gerestaureerde tram in 2025, het jaar waarin de stad Enschede 700 jaar bestaat, te halen. Toch was het plan blijkbaar niet voor iedereen de moeite waard. Wethouder Diepemaat weigerde mee te betalen.

Een motie om de tram terug te halen naar Enschede

Maar nu, bijna een jaar later, hangt de vlag er heel anders bij. En lijkt het erop dat het doel toch gehaald gaat worden. Toen in februari vorig jaar de SHSEL het bijltje erbij neer wilde leggen, dienden wij samen met PvdA, BBE en Groenlinks een motie in om te zorgen dat deze buitenkans niet verprutst zou worden.

En inmiddels is de tram terug in Twente. In Haaksbergen, in de werkplaats van de Museum Buurtspoortweg wordt de tram momenteel met een team van experts en vrijwilligers in oude staat teruggebracht. Hoewel zo’n restauratie altijd moeilijk plannen is, is het realistisch om te denken dat het mogelijk is de restauratie in 2025 af te ronden.

Gebruik

De tram reed van 1908 tot 1933 tussen het Volkspark via het centrum  naar Glanerbrug. In een rijtuig pasten met een beetje proppen ongeveer 20 mensen. Echt massavervoer was het dus niet. Ter vergelijking: in de nieuwe elektrische bussen van Arriva passen, zittend en staand, 95 mensen. Bruikbaar voor dagelijks vervoer is de tram dan ook niet meer, maar hoe gaan we de tram dan wel gebruiken na de restauratie?

Beleven

Er zijn al veel ideeën de revue gepasseerd. Van opstellen in de Museumfabriek tot rijden over de Cultuurmijl. Maar dat ene plan waar iedereen enthousiast van wordt, zit er nog niet tussen. Wij zeggen: een tram heb je niet om naar te kijken, maar om te beleven. Een link met het verleden is dan ook eigenlijk onontkoombaar. En eigenlijk moet ‘ie ook gewoon rijden. Maar waar? Heb jij een goed idee voor de bestemming van de tram? Laat het ons weten door een mailtje te sturen naar [email protected]!