De Nachtvisie is aangenomen!

Afgelopen maandag is de Nachtvisie met 31 stemmen voor en 8 tegen aangenomen door de gemeenteraad!

Gezamenlijk initiatief

Samen met mijn collega Marijn Ouwehand van de PvdA hebben we het afgelopen half jaar hard gewerkt om deze visie voor het Enschedese uitgaansleven te realiseren. De Nachtvisie draait om een veilige, inclusieve en bruisende nachtcultuur in onze stad, waar ruimte is voor iedereen: jong en oud, creatief talent en ondernemers. Een belangrijk onderdeel van de visie is het oprichten van een Nachtraad, die als adviesorgaan zal optreden voor het college van B&W.

Beeld: Ernst Bergboer (1Twente)

Een stap richting een bruisende Nachtcultuur

De Nachtvisie omvat negen ambities die we samen met de stad hebben ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan het bevorderen van een divers nachtleven, een veilig en beschikbaar vervoer in de nacht en ruimte voor creatief talent om zich te ontwikkelen. Het is een breed gedragen document dat tot stand is gekomen na enquêtes, participatiesessies met inwoners, ondernemers en culturele instellingen. We weten allemaal hoe belangrijk het nachtleven en de nachtcultuur is voor een stad als Enschede, vooral nu we groeien richting 170.000 inwoners.

Waarom een Nachtvisie en Nachtraad?

Een levendig nachtleven is essentieel voor een stad als Enschede. Het draagt bij aan onze economie, trekt talent aan, en zorgt voor meer sociale en culturele dynamiek. Maar het nachtleven kent ook uitdagingen, zoals overlast, veiligheid en bereikbaarheid. Daarom is het belangrijk dat we een plan hebben om dit goed te organiseren. De Nachtvisie geeft richting aan hoe we dit aanpakken. De Nachtraad, die de komende tijd wordt opgericht, gaat hierbij helpen door de gemeente te adviseren over wat er ’s nachts speelt. Zo zorgen we ervoor dat er goed wordt geluisterd naar alle betrokkenen.

Hoe nu verder?

De Nachtraad wordt de komende tijd opgericht voor een proefperiode van, in eerste instantie, twee jaar. Daarnaast maakt de Gemeenteraad €40.000 vrij voor het schrijven van een uitvoeringsplan. Dit plan zorgt ervoor dat de ambities uit de Nachtvisie echt uitgevoerd kunnen worden en dat de Nachtraad ook kan starten. We blijven werken aan een stad die zowel overdag als ’s nachts bruist!