Kader verbindend besturen provincie Drenthe

Voorstel van de Werkgroep Veranderende Samenleving

Besturen met betrokkenheid en invloed van inwoners.
De samenleving veranderd, is anders georganiseerd, tegengestelde belangen komen soms ook duidelijker in beeld.
D66 wil haar complimenten overbrengen aan de werkgroep voor het geleverde document.

Hoe betrekken we inwoners?

Allen zijn we op zoek naar instrumenten om onze inwoners zo goed mogelijk te betrekken bij de vraagstukken waarop wij beleid ontwikkelen en besluiten nemen.
Ook in dit document wordt bevestigd dat inwoners, zeker als het om de directe leefomgeving gaat betrokken willen worden, maar vaak niet weten hoe en wanneer dit kan.

Gratis adviezen

Inwoners komen soms met de meest verrassende ideeën en suggesties. Gratis adviezen die we krijgen! Maar van tevoren moet voor zowel de inwoners als voor de overheid duidelijk zijn waar we over spreken, met welke bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Daarmee kun we draagvlak krijgen en teleurstelling achteraf voorkomen.

Wie heeft welke rol?

Wij vinden dat we ook naar onze eigen rol moeten kijken.

• Zijn we voldoende in contact met onze inwoners of vooral met onszelf en elkaar in gesprek?
  • Zijn al onze interne overleggen noodzakelijk?

Zelfreflectie over debat

Daarnaast maakt D66 zich ook wel eens zorgen over de wijze waarop het debat gevoerd wordt.
Het ontbreken van respect, verruwing van het debat.

Over het gebruik van sociale media zal ik nu volstaan dat wij daarover soms geschokt en verbijsterd zijn. Onvoorstelbaar hoe, ook politici, soms op stuitende wijze hun berichten plaatsen.
In onze overtuiging draagt dit niet bij aan een verbindend bestuur die met respect wil besturen. Dit vraagt ook een kritische zelfreflectie.