Partijdige kieswijzer: D66 en GroenLinks
Net als D66 is GroenLinks een groene partij. Nadat D66-oprichter Hans van Mierlo het klimaatprobleem in Nederland als eerste agendeerde, hebben we dit thema samen vasthoudend op de kaart gezet.
Toch zijn er ook verschillen, die lees je in de partijdige kieswijzer.
De verschillen
Zowel D66 als Groen Links zetten zich vaak en veel in voor het klimaat. In het verkiezingsprogramma schrijft GL dat ze kiezen voor minder stikstof en meer ruimte voor natuurherstel. Toch heeft Groen Links in een debat aangegeven dat ze het woord natuurherstel wil afschaffen. Ze willen het hebben over welke bijdrage Drenthe gaat leveren zodat de natuur zichzelf herstelt. Groen Links heeft in de afgelopen periode als coalitiepartij onvoldoende gedaan voor de natuur, onder druk van de “klimaat-conservatieve druk” van CDA, VVD en PvdA.
D66 wil niet afwachten en er geen woordenspel van maken. Nu aan de slag met terugdringen van de stikstofproblemen: er zijn financiën en ideeën genoeg wat D66 betreft, waarmee we morgen kunnen starten. D66 wil niet afwachten wat er vanuit landelijk aan perspectief wordt geboden: we hebben in Drenthe alle kans om al aan de slag te gaan.
GroenLinks en D66 vinden beide dat wonen een grondrecht is en dat betaalbaar wonen met goede voorzieningen toegankelijk moet zijn voor iedereen. GroenLinks wil een impulsteam samen laten stellen en lijkt daarbij voorbij te gaan aan de inspanningen die er reeds worden gedaan. Laten we ervan uit gaan dat GroenLinks dat team wil behouden. Beide partijen kiezen voor inbreiding voor uitbreiding van dorpen en steden.
GroenLinks wil een fonds oprichten voor sloop.
D66 richt liever een fonds op voor duurzame bouw.
GroenLinks kiest voor meer bureaucratie door de regie en coördinatie bij de provincie neer te willen leggen (in plaats van bij de gemeente en verder weg van onze inwoners) terwijl D66 ervoor kiest om als provincie vooral kaderstellend te zijn (bouwlocaties, natuurinclusief), duurzaam bouwen te stimuleren en ondertussen vooral inspanningen te leveren om het stiklstofprobleem op te lossen zodat gemeentes kunnen bouwen.
Net als bij D66 is onderwijs veel terug te vinden in het verkiezingsprogramma. Groen Links wil dat de provincie het bedrijfsleven stimuleert actief om stageplaatsen aan te bieden voor leerlingen die kunnen bijdragen aan de energietransitie. Ook wil GL dat de provincie -om in de grotere zorgvraag te voorzien- overlegt met onderwijsinstellingen over het aanbieden van goede opleidingen en het werven van studenten. D66 is al in overleg geweest, samen met haar Tweede Kamerlid. Het is wel duidelijk wat er nodig is: naast goede (bij-)scholing is -met de ontwikkelingen die op ons af komen- innovatie en robotisering ook van belang. Het onderwijs en het zorgorganisaties hebben daar voldoende ideeën over, maar innovatie valt of staat nu teveel bij tijdelijke subsidies. We kunnen ze helpen door structureel te investeren.
Groen Links en D66 zijn beide voorvechters voor de Kunst & Cultuur-sector. Ook het belang van een volwaardige bibliotheek in elke gemeente ondersteunen de beide partijen. Groen Links wil alleen aan organisaties subsidies geven die zich houden aan de Fair Practice Code (gedragscode culturele ondernemers).
Dat zou volgens D66 als risico kunnen opleveren dat er geen subsidies meer zou gaan naar beginnende cultuurorganisaties en amateurgezelschappen.
D66 kiest ervoor om dit niet af te laten dwingen, hoewel goede werkomstandigheden en passende beloning zondermeer van groot belang zijn.
D66 ziet graag dat de kunst- en cultuursector een belangrijke rol vervult in het vestigingsklimaat, de economie en het toerisme.
Een verschil (in het programma) tussen beide partijen is dat D66 ook oog heeft voor de Drentse taal, die even bepalend is voor de identiteit van de provincie als landschap en ander cultureel erfgoed.
Op gebied van vrijheid, vrijheid van meningsuiting en kunnen zijn wie je bent vinden Groen Links en D66 elkaar. Groen LInks onderstreept de verbinding tussen mensen. Ook D66 gelooft dat je écht vrij bent als we dat samen zijn. Als iedereen gelijke kansen krijgt. We mensen helpen die het nodig hebben. We laten iedereen vrij, maar laten niemand vallen.
D66 en Groen Links willen beide af van de bio-industrie en zetten in op natuur-inclusieve (kringloop-)landbouw.
GroenLinks wil economisch rendabele en duurzame landbouw stimuleren en wil de omslag in de bedrijfsvoering samen met veehouders en kundige voorlichters tot stand laten komen.
D66 wil graag samenwerken met hen die de urgentie inzien. Tegelijk heeft D66 bij Groen Links in afgelopen periode (juist in haar rol als coalitiepartner) te weinig van die ambitie gezien en onvoldoende de urgentie voor de klimaatcrisis bij de partij gezien. D66 wil die agrarische ondernemers die de urgentie zien en aan een gezonde toekomst willen werken een perspectief bieden, waarbij voedselproductie hand in hand gaat met het leveren van maatschappelijke diensten.
D66 en Groen Links staan beide in voor het tegengaan van bestrijdingsmiddelen in de bollenteelt.
D66 gaat hierin verder dan Groen Links.
Groen Links wil versnelde afbouw van schadelijk landbouwgif. D66 zet zich in voor een algemeen verbod van pesticiden in Drenthe en wil sierteelt in de nabijheid van woon- en natuurgebieden en cultuurhistorisch waardevolle gebieden inperken.
Ook willen we spuit- en/of teeltvrije zones in de nieuwe omgevingswet invoeren.
Duurzaam vliegen bestaat nog niet, stelt Groen Links. En daarom zou Drenthe geen geld moeten steken in innovaties voor het vliegveld. Groen Links schrijft haar kiezers voor om niet te vliegen, als oplossing.
D66 stelt dat alleen door investeren op innovaties duurzaam vliegen kan worden ontwikkeld. D66 wil niet voorbij gaan aan de behoefte en noodzaak om te kunnen vliegen maar stelt eisen: alleen als duurzaamheid en innovatie onderdeel zijn van de plannen, kan er op onze steun voor investeringen voor het vliegveld worden gerekend.
Bij Groen Links zien we (kort) dat men graag ziet dat de Nedersaksenlijn in 2030 beschikbaar is.
D66 meent dat met het voltooien van de Nedersaksenlijn de onderwijssteden Groningen, Emmen en Enschede beter bereikbaar worden. Ook vinden we dat deze regionale verbinding de missende schakel in het nationale net van treinverbindingen is in Noordoost-Nederland.
De aanleg van verbindingen als de Lelylijn en de Nedersaksenlijn zijn op korte termijn al gewenst voor de economische activiteiten en woningbouw, maar op langere termijn waarschijnlijk hoogstnoodzakelijk (gekeken de klimaatadaptatie en verwachte waterstand in Nederland over ongeveer 100 jaar).
Voor Groen Links mag het autowegennet in Drenthe als voltooid worden beschouwd.
Daarmee zijn ze dus ook tegen verdubbeling van de N34 en kiest enkel voor verlagen van de snelheid op de N34 van 100 naar 80km/u.
Nu is ook D66 tegen algehele verdubbeling van de N34 maar D66 acht het Drentse wegennet nog niet af: we willen zo snel mogelijk aan de slag met de verkeerssituatie bij verkeersknelpunt Gieten (dat kan niemand ontgaan zijn in afgelopen periode).
Start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Doe mee met D66
Klimaat, wonen, onderwijs – het moet en het kán beter. Wij kiezen voor vooruitgang. Jij ook? Sluit je aan.
Ontvang updates van Rob Jetten
Denk en praat mee met D66
Gemakkelijk lid worden wanneer je wil
Klaar! Bedankt voor je interesse
Wil je nog meer doen?