Hoe vind ik geschikt en betaalbaar personeel?

In het verkiezingsdebat in Amphion debatteerden we gisteravond over de vraag wat de partijen doen samen met ondernemers. De Gelderlander maakte het ondernemersdebat mogelijk. Mijn inbreng was gericht op dé kernvraag die alle ondernemers nu en ook in de komende vier jaar bezig houdt.

“De coronacrisis ligt hopelijk achter ons. De oorlog in Oekraïne zorgt voor een nieuwe crisis, maar de grootste lokale crisis sluimert al jaren door en raakt Doetinchemse ondernemers meer en meer: ‘𝙃𝙤𝙚 𝙫𝙞𝙣𝙙 𝙞𝙠 𝙜𝙚𝙨𝙘𝙝𝙞𝙠𝙩 𝙚𝙣 𝙗𝙚𝙩𝙖𝙖𝙡𝙗𝙖𝙖𝙧 𝙥𝙚𝙧𝙨𝙤𝙣𝙚𝙚𝙡?’ D66 maakte daar in de afgelopen jaren ‘𝘄𝗲𝗿𝗸’ van. Letterlijk. Niet door als gemeente banen te creëren of bijstand verder te faciliteren, maar door een glasheldere insteek op de 𝘪𝘯𝘤𝘭𝘶𝘴𝘪𝘦𝘷𝘦 𝘢𝘳𝘣𝘦𝘪𝘥𝘴𝘮𝘢𝘳𝘬𝘵 waar we elk talent zien en ook inzetten. We hebben iedereen nodig! Werkgevers staan om mensen te springen.

Concreet:
1. Werken loont. Parttime gaan werken naast de bijstand.
2. Iedereen kan altijd omscholing betaald krijgen via ons talentenfonds.
3. Vluchtelingen gaan direct aan het werk.

Onderwijs en arbeidsmarkt was onze insteek en zal dat ook blijven.

Mensen willen en kunnen veel meer dan we vaak denken. Als het aan D66 Doetinchem ligt wordt onze gemeente bruisender, groener en socialer. En doet iedereen daar aan mee.”

Jorik Huizinga tijdens het ondernemersdebat - Beeld: D66 Doetinchem