Zorgvuldige bezuinigingen

Het rijk betaalt gemeenten te weinig om alle taken uit te voeren. Vanaf 2026 moet er daarom bezuinigd worden. Een goede financiële huishouding is immers de enige manier om als gemeente ook op de lange termijn zelfstandig te blijven. Ook Diemen moet daarom besparen. D66 Diemen wil dat dat zorgvuldig gebeurd.

Stappenplan

D66 Diemen heeft daarom de afgelopen periode bij het college aangedrongen op een plan. Hoe willen gaan besluiten waarop er bezuinigd moet worden? Het college heeft dat plan nu gemaakt.

Daarin staat wat de verschillende categorieën bezuinigingen zijn, hoe en wanneer de ideeën moeten worden uitgewerkt, en wat de prioriteiten van Diemen zijn.

Nog beter plan

D66 Diemen vond het plan van het college goed, maar het kon nog beter. Zo miste we bij de prioriteiten van Diemen de aandacht voor de vrijwilligers. Het rijke dorpsleven zorgt ervoor dat we kunnen ontmoeten en verbinden. Het zijn immers de stichtingen, sport- en culturele verenigingen, evenementen en buurthuizen die Diemen tot Diemen maken.

Daarnaast vonden we dat de maatschappelijke gevolgen van de bezuinigingen goed moesten worden uitgewerkt. Dat stond nog niet niet duidelijk genoeg in het plan.

Daarom heeft D66 Diemen, samen met een flink aantal andere partijen, het onderstaande amendement (een voorstel tot wijziging) ingediend. Dit voorstel is unaniem aangenomen.

Amendement

Dit amendement hoort bij het Afwegingskader ombuigingen en besparingen 2025-2028

De volgende partijen dienen een aanpassing op het voorstel in:

• D66 Diemen
  • GroenLinks Diemen
  • Ons Diemen
  • PvdA Diemen
  • Ouderenpartij Diemen

We stellen vast:

• Dat het Rijk de gemeentes te weinig geld geeft om al onze taken goed uit te voeren;
  • Dat ook de gemeente Diemen daarom moet bezuinigen;
  • Dat het belangrijk is dat dit goed en precies gebeurt.

We hebben nagedacht over en houden rekening met:

• Dat de gevolgen van bezuinigingen altijd duidelijk moeten zijn voordat je definitieve keuzes maakt waar je gaat bezuinigen;
  • Dat onze inwoners tot het DNA van Diemen behoren, en dat zij met hun vrijwilligerswerk Diemen tot Diemen maken.

We vinden dat:

• Het college een goed voorstel heeft gemaakt;
  • De gevolgen van de besparingen, inclusief de eventuele onomkeerbaarheid, duidelijk moeten worden door de aanpak;
  • Het belang van onze lokale vrijwilligers en solidariteit voor Diemen onderdeel zijn van de identiteit van Diemen.

We stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen:

Het voorstel vast te stellen, maar als volgt aan te passen:

• ‘Het DNA’ overal in het stuk te vervangen door ‘De identiteit’.
  • Op pagina 4 onder het kopje ‘Veerkrachtig en zelfstandig’ de alinea
    “Diemen is een sterke en veerkrachtige gemeente en wil dat blijven. We hebben ons altijd goed en snel kunnen aanpassen aan veranderingen in onze omgeving en aan nieuwe opgaven die op ons afkwamen. Dat is de kracht van onze gemeente.”te vervangen door:
    “Diemen is een sterke en veerkrachtige gemeente en wil dat blijven. We hebben ons altijd goed en snel kunnen aanpassen aan veranderingen in onze omgeving en aan nieuwe opgaven die op ons afkwamen. Dit aanpassingsvermogen is mogelijk gemaakt door een sterke ambtelijke organisatie én een rijk dorpsleven van buurthuizen, sportverenigingen, culturele verenigingen, een theater en diverse evenementen. Dat is de kracht van Diemen.”
  • Op pagina 5 onder het kopje ‘Zorgzaam’ de zin “Wij hechten grote waarde aan veiligheid, zelfredzaamheid en samenredzaamheid.” te vervangen door “Wij hechten grote waarde aan solidariteit, veiligheid, zelfredzaamheid en samenredzaamheid.
  • Op pagina 7 bij bullet 6 en 7 een titel toe te voegen (net zoals bij bullet 1 t/m 5), waarmee de tekst als volgt wordt aangepast:
    “6. Strategische doelstellingen: Draagt een maatregel al dan niet bij aan de realisering van de strategische doelstellingen van Diemen zoals in het coalitieakkoord en onlangs vastgesteld beleid is neergelegd?
    7. Ambitieniveau: Het ambitieniveau dat de gemeente nastreeft (minimaal, nominaal of hoog).
  • Op pagina 7 een 8e bullet toe te voegen:
    “8. (Maatschappelijke) gevolgen: Welke (maatschappelijke) gevolgen heeft de maatregel? Welke kosten zijn er voor de samenleving? Wat zijn de risico’s en eventuele kansen?”
  • Op pagina 7 een 9e bullet toe te voegen:“Omkeerbaarheid: Is de maatregel omkeerbaar als er over enkele jaren meer geld beschikbaar is? Hoeveel moeite en investeringen kost het dan om de maatregel weer terug te draaien?”