Nieuwe Omval feestelijk geopend

Wethouder Jeroen Klaasse heeft de geheel gerenoveerde en uitgebreide Omval op 20 april feestelijk geopend. Jeroen knipte samen met Amy Koopmanschap, voorzitter van Stichting de Omval en Martin Berendse, directeur van de OBA, het lint door om de deuren officieel te openen.

Beeld: D66 Diemen

De nieuwe Omval

De Omval is geheel gerenoveerd. Aan de achterkant is het gebouw uitgebreid. Hier is de bibliotheek in een prachtige nieuwe ruimte gevestigd. Voor het theater De Omval is er een tweede theaterzaal. En de andere huurders zoals Stichting Welzijn, Studio DMN, de
Muziekschool Diemen en de Diemer Harmonie krijgen betere huisvesting. Zo heeft studio DMN een mooie en geavanceerde studio voor de radiouitzendingen. Tijdens de renovatie is er ook geïnvesteerd om het gebouw te verduurzamen.

Een prachtige culturele huiskamer

Wethouder Jeroen Klaasse

Reactie wethouder

Jeroen Klaasse is als wethouder vanaf het begin betrokken bij het opknappen van de Omval. Hij is dan ook erg blij dat de vernieuwde Omval nu in gebruik is genomen. “Of je hier nu komt voor een avondje theater of film, het lenen van een boek of het volgen van muziekles of repetitie van je vereniging. Genieten van een drankje en hapje, als je wilt met een krant of tijdschrift erbij. Een culturele activiteit bijwonen. Het kan allemaal. De Omval biedt voor iedereen wel iets en ik hoop dan ook dat veel Diemenaren hier vaak komen.”

De Omval biedt voor iedereen wel iets

Wethouder Jeroen Klaasse

Extra kosten

De renovatie van de Omval heeft meer gekost dan oorspronkelijk gepland. Dat werd mede veroorzaakt door de inflatie en de stijgende energiekosten, maar ook doordat in de kredietaanvraag vooraf niet alle kosten waren meegenomen. Daarom heeft het college een extra kredietaanvraag gedaan bij de raad, die met algemene stemmen is aangenomen. Ook heeft het college zijn excuses aangeboden voor de gang van zaken. En tot slot is er een onderzoek gestart om te leren van de gemaakte fouten.

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. In Diemen is er gelukkig een open cultuur, waar de bestuurders en de politiek fouten snel toegeven, excuses maken en ervan willen leren. Naast de mooie nieuwe Omval is dit ook een resultaat waar we als gemeente trots op mogen zijn.