Column: Diemen en Knarrenhofjes

Iedere week schrijft een raadslid een column in het DiemerNieuws. In oktober 2024 was Herman weer aan de beurt. Hij schreef over ‘Diemen en Knarrenhofjes‘.

Beeld: DiemerNieuws

Column

Diemen en Knarrenhofjes

Misschien heeft u het al gelezen in de Diemer Info: Diemen ontwikkelt een plan voor het realiseren van een nieuw “knarrenhof”. Dat zal komen bij de Grote Rietschuur. De Grote Rietschuur is misschien zelf al een oude knar, het is een van de monumenten die Diemen rijk is. De nieuwe woningen, sociale en middeldure huur, zijn bedoeld voor nog actieve ouderen. En het idee is dat de bewoners elkaar kunnen helpen met van alles. Vooral ook als ze op de een of andere manier hulpbehoevend zijn of als iemand ziek is. Hierdoor is er misschien minder afhankelijkheid van mantelzorg. Buurtjes kunnen elkaar dan helpen. Iets repareren in huis, boodschapjes voor elkaar doen, het aanbieden van een kopje soep, even oppassen bij huisdieren, helpen bij misschien complexere zaken als het gebruik van de computer of financiële zaken. Of samen gezellig naar Oranje kijken. Dit project vind ik prachtig.

Buurtjes kunnen elkaar helpen.

Herman Berkhout

Maar naar elkaar omkijken is niet alleen iets voor zo’n Knarrenhof. Het is iets voor ons allemaal. Waar en hoe je ook woont, iedereen heeft zijn buurtjes. Je hoort wel eens dat mensen eigenlijk niet goed weten wie er nou eigenlijk naast hen wonen. Iedereen is druk, druk, druk. Maar het is mooi om die contacten wel te hebben en om elkaar te helpen. Jongeren kunnen bijvoorbeeld ook hun wat oudere buurtjes helpen. Ook hebben we veel nationaliteiten in Diemen. Lang niet iedereen is de Nederlandse taal machtig. Als we elkaar daarmee helpen, zorgen we dat iedereen mee kan doen in onze samenleving. En het bij elkaar buurten voorkomt ook eenzaamheid. Er zitten geen verplichtingen aan, maar moet uit het hart komen. Als je iemand wil helpen, zal jij ook worden geholpen als de nood daar is.

Eigenlijk zou iedere dag ‘Buurtjesdag’ kunnen zijn en zijn de buurten van Diemen allemaal afzonderlijk ‘Knarrenhofjes’.

Beeld: DiemerNieuws