D66 maakt betaalbare koopwoningen in Diemen mogelijk

Tijdens de behandeling van de woonvisie heeft D66 een amendement ingediend dat betaalbare koopwoningen in Diemen mogelijk maakt. Na een spannend debat is het amendement met een kleine meerderheid aangenomen. Hierdoor wordt het in de toekomst aantrekkelijker om betaalbare koopwoningen te bouwen in Diemen.

Woonvisie

De woonvisie bepaalt de kaders voor woningbouw in Diemen. Deze woonvisie heeft vier pijlers: Betaalbaarheid en beschikbaarheid, Wonen met zorg en welzijn, Duurzaamheid en Sterke Wijken.
De focus ligt in de woonvisie op het realiseren van betaalbare sociale en middeldure huurwoningen en extra aandacht voor passende woningvoorraad voor jongeren/starters en ouderen.

Daarnaast besteedt de woonvisie aandacht aan het beheer van de
bestaande woningvoorraad, duurzaamheid (o.a. de warmtetransitie) en tot slot de huidige onzekerheid met betrekking tot de regelgeving vanuit het Rijk en de mogelijke toekomstige consequenties daarvan.

Dat betekent dat ontwikkelaars die in Diemen woningen willen bouwen, niet alleen maar de duurste en winstgevende woningen mogen bouwen, maar ook een groot deel sociale en middeldure woningen bouwen.

Met deze woonvisie is Diemen goed voorbereid op de toekomst. D66 is er van overtuigd dat we met deze woonvisie in Diemen kunnen werken aan het tegengaan van de schrijnende krapte op de woningmarkt.

Betaalbare koopwoningen

Maar volgens D66 Diemen is er meer nodig. We vinden dat er niet alleen behoefte is aan betaalbare huurwoningen, maar ook aan betaalbare koopwoningen. Voor veel starters op de woningmarkt is een koopwoning nu onbereikbaar. Daarom heeft D66 samen met de VVD en Ons Diemen een amendement opgesteld om betaalbare koop onderdeel te maken van de woonvisie.

Door dit amendement kunnen ontwikkelaars in de toekomst de opgave die de gemeente Diemen stelt voor betaalbare woningen in het middeldure segment ook voor een beperkt deel invullen met betaalbare koopwoningen van €390.000 of minder.

Het amendement

Woonvisie betaalbare koop
We stellen vast dat:

• Er een groot tekort is aan betaalbare koopwoningen in de gemeente Diemen;
  • In de concept Woonvisie Diemen 2024 weinig ruimte wordt gecreëerd voor het realiseren van (gereguleerde) betaalbare koopwoningen.

We hebben nagedacht over en houden rekening met:

• dat het middeldure segment woningen in de MRA Woondeal wordt gedefinieerd als middeldure huur of betaalbare koopwoningen;
  • dat er deels overlap bestaat tussen de (inkomens)doelgroep voor middeldure huur en betaalbare koop;
  • dat betaalbare koopwoningen cruciaal zijn voor starters om een eerste stap te kunnen zetten op de koopmarkt.

We vinden dat:

• Onze woningbouwprogrammering in het middensegment naast middeldure huur ook deels mag worden ingevuld door het realiseren van betaalbare koop.

We stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen:

• Aan de begrippenlijst wordt na ‘Bestemmingsplan’ de volgende definitie toegevoegd:
    Betaalbare koop: een koopwoning met een verkoopprijs tot de betaalbaarheidsgrens van €390.000 (prijspeil 2024).

• In het kader ‘2.3. Wat gaan we hiervoor doen?’ op p.12 wordt punt 4 als volgt gewijzigd:
    We streven naar 2/3 betaalbaar bouwen conform de Woondeal in die projecten die nog niet definitief zijn vastgelegd in overeenkomsten of omgevingsplan. De opgave in het middensegment vullen we in door middeldure huur of een beperkt aandeel betaalbare koop. Voor de inbreidingslocaties baseren we ons op 100% sociaal of middensegment. Voor transformatielocaties baseren we ons op minimaal 30% sociale huur én minimaal 25% middensegment.

• Op p. 26 wordt “In de huidige […] kunnen worden gebouwd.” vervangen door:
    In de huidige Diemense woningmarkt is het echter een forse uitdaging om de komende tijd woningen met een marktwaarde tot € 390.000 te realiseren.

• Onder paragraaf 3.3.2 op pagina 26 wordt de tekst “Gezien de behoefte […] te laten komen” als volgt gewijzigd:
    Betaalbare koop in woningbouwprogrammering
    We staan ervoor open om een beperkt deel van onze woningbouwopgave in het middensegment in te vullen met betaalbare koopwoningen. Om betaalbare koop als zodanig te borgen, nemen we deze woningbouwcategorie op termijn op in de regels van ons omgevingsplan. Daarbij leggen we een minimale instandhoudingstermijn voor deze woningbouwcategorie vast.

• In het kader ‘3.3. Wat gaan we hiervoor doen?’ op p.26 wordt een nieuw punt 3 toegevoegd, luidend:
    We nemen de categorie ‘betaalbare koop’ op termijn op in de regels van ons omgevingsplan.