Dit is ons verkiezings-programma

Terherne - Beeld: Archief D66

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Sinds februari 2022 is er oorlog in Europa. Het gedrag van Rusland maakt extra duidelijk hoe belangrijk vrijheid, democratie en veiligheid zijn. En het laat zien dat we niet goed zonder anderen kunnen, bijvoorbeeld voor onze energie. Door in Europa goed samen te werken worden we minder kwetsbaar. En zorgen we voor een betere toekomst.

Nederland is een democratie. Dat betekent dat inwoners hun mening mogen geven en mee mogen beslissen met de overheid. Om goed te werken, moet een democratie steeds vernieuwen. We willen niet dat er misbruik van wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door criminelen of andere landen. Wie aan de macht is moet zich aan de regels houden.

We wonen in een mooi Nederland. Het is een land dat al eeuwen in beweging is en blijft veranderen. Door het veranderende klimaat en een groeiende bevolking bijvoorbeeld. We hebben te weinig woningen. Netwerken, zoals voor water, zijn niet meer goed genoeg. We hebben ook veel wensen.

Waar je vandaan komt bepaalt in het onderwijs nog te vaak je toekomst. Of je ouders rijk of arm zijn, bijvoorbeeld, of waar je geboren bent. We hebben veel te weinig leraren, vooral op scholen waar leerlingen het al moeilijk hebben. Kinderen leren zo niet hoe ze mee moeten komen.

Als je geen huis kunt vinden of te veel huur moet betalen, heb je daar veel last van. Een baan hebben betekent niet altijd dat je genoeg hebt om rond te komen. Te veel kinderen zijn arm. Toeslagen zouden mensen moeten helpen, maar zijn moeilijk te begrijpen. De zorg heeft het veel te druk en kan het werk niet aan.

Nederland is één van de rijkste en gelukkigste landen ter wereld. We zijn goed opgeleid en wonen in een veilige omgeving. Dat is goed voor het bedrijfsleven, en een goed bedrijfsleven is goed voor onze samenleving. Maar dat gaat niet vanzelf. Om succesvol te blijven, moeten we veranderen.

Wij zijn positief over de toekomst. Ook nu er veel onzekerheid is in de wereld. Zoals door veranderingen in het klimaat en de oorlog in Oekraïne. Veel mensen komen moeilijk rond. Maar wij geloven dat het morgen beter kan zijn dan vandaag.

De afgelopen jaren heeft de overheid het begrotingsbeleid ingezet om de economische gevolgen van de coronapandemie en de energiecrisis te verzachten. Maar de inflatie en de rente zijn hoog en de economische groei vertraagt.

We sluiten eerlijke en duurzame handelsakkoorden om mogelijkheden voor Nederland en de rest van de wereld te creëren. De transitie naar een duurzame wereld is dus niet alleen een noodzaak, maar de beste kans voor een gelijke en rechtvaardige toekomst.

We investeren in het onderlinge gesprek. Tussen inwoners en overheid en tussen inwoners onderling. Door te luisteren en ruimte te maken voor ideeën en initiatieven.

Toont 12 van 84

Download het gehele Verkiezingsprogramma D66 De Fryske Marren 2022-2026 in pdf formaat