Terugkijken: de Vuelta Holanda!

Ein-de-lijk. De Vuelta. In Breda. Wat een ongelooflijke eer om al die toppers in ons mooie stadje te mogen verwelkomen. Om goed voorbereid te zijn, ben ik de week vooraf naar de Vogezen gereden voor de laatste trainingen.

Mijn start en finish lagen die zondag ook in Breda. En de training heeft me goed gedaan, want ik was nog eerder bij de streep ook. Ik had ook het gevoel dat ik betere parcourskennis had, want volgens mij is de rest een heel stuk omgereden. Toch won er iemand anders. Gaf mij wel mooi de tijd ondertussen te genieten van het prachtige feest dat bruiste door Breda.

Want wat een feest was het! In totaal 1 miljoen bezoekers over 3 dagen en op de zondag in West-Brabant ruim 350.000. Véél meer dan de organisatie had verwacht. In Breda was het zelfs drie dagen lang dankzij de nieuwe Havenfeesten, met de zondag als klapstuk.

De beelden van het unieke geneutraliseerd rondje met de renners dwars door de Grote Kerk van Breda, waar een kaarsje voor de slachtoffers van COVID-19 werd opgestoken, gingen de hele wereld over. Behalve dan via de NOS; die zond op het moment een andere wielerwedstrijd uit.

Nog even trainen voor de Vuelta echt begint - Beeld: D66 Breda

De fietser

Het was duidelijk dat het een ongekend feest was, ja, wat ook nog eens top georganiseerd was en waar Breda duidelijk ontzettend veel zin in had.

Toch mag je je afvragen; hebben we er het maximale uitgehaald en wat levert ons dit op? Die laatste vraag is nu nog lastig te beantwoorden, maar gezien al het enthousiasme en de manier waarop Bredanaars daar met allerlei initiatieven aan hebben bijgedragen zullen we voorlopig positief zijn.

Als D66 Breda zijn we ook blij met zulke topsportevenementen en zeker met een fietsevenement.

Topsportevenementen zorgen voor het creëren van helden en stimuleren onze jeugd om te gaan sporten. Door deze evenementen naar de stad te halen breng je helden dichter bij de jeugd, zeker bij wielrennen waar je de renners voor de etappe tot op een paar meter kan benaderen.

We hopen dat de Vuelta ook een vliegwiel is voor het fietsgebruik. Ruim anderhalf jaar geleden hebben wij als D66 Breda bij de nieuwe mobiliteitsvisie ook een motie ingediend (en unaniem aangenomen zien worden) om hier een plan voor op te stellen. Helaas hebben we daar tot op heden nog geen enkel resultaat van gezien. Het peloton reed rustig door heel Breda, maar over geen enkele nieuwe aangelegde fietssnelweg of -straat. Was dit niet een prachtige kans geweest om het peloton over een nieuwe autoluwe of -vrije baan te laten rijden? Bijvoorbeeld de Nieuwe Prinsenkade, de Binnensingels, de Ginnekenweg of de Bouvignedreef? Het enige autovrije stuk waar ze nu gereden hebben, is de Grote Kerk. Een gemiste kans, want de economische waarde op het gebied van City Marketing, is het misschien nog wel belangrijker om te bezien óf, hoe, waar, wanneer, welke en hoeveel mensen nu meer de fiets pakken.

Wat een prestatie! - Beeld: D66 Breda

Rood-wit-blauw

Ons inzetten voor de fietser doen wij als D66 Breda natuurlijk niet zomaar. Onze openbare ruimte is schaars en wegen raken verstopt, fietsen is gezond en het is natuurlijk ook veel beter voor het milieu! Minder verplaatsingen met de auto zorgen voor minder CO2- en stikstofuitstoot. Wat dat betreft vond ik het opvallend dat ‘de boeren’ juist dit evenement uitkozen om zo nadrukkelijk hun omgekeerde vlaggen te tonen.

Gelukkig bleef alles wel heel netjes, dat moet gezegd, maar was dit niet juist het evenement om vol te omarmen, promoten en toe te juichen? Hoe meer er immers gefietst wordt, hoe ‘minder’ stikstofreductie we natuurlijk hoeven te behalen in andere sectoren zoals de landbouw. Zelfs de karavaan van de Vuelta was in Nederland helemaal groen en dat was voor het eerst bij een grote wielerronde.

Misschien was het toeval, maar ik zag tijdens de ritten ook opvallend veel ‘gewone’ rood-wit-blauwe vlaggen. Sport verbroedert zeggen ze wel eens en hopelijk biedt dit fietsfestijn de juiste handvatten om weer met elkaar verder te praten en toe te werken naar een oplossing die voor iedereen werkt. Om te kijken hoe het wel kan. Uiteindelijk moeten we het natuurlijk toch vooral samen met elkaar doen, net zoals in Breda.

De hele stad in het teken van de Vuelta - Beeld: D66 Breda

Een fijne kater

Toch was het vooral genieten van en in Breda. De Vuelta bracht wat we ervan gehoopt hadden en méér. Wat D66 Breda gaat dan ook alle lof naar iedereen die zich hiervoor heeft ingezet en heeft bijgedragen aan dit werkelijk unieke evenement waardoor heel de wereld heeft kunnen zien wat voor prachtige (fiets)stad Breda is!

En uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het feest tot in de kleine uurtjes is doorgegaan in onze mooie horeca. Waarbij er veel biertjes doorheen gingen. Want iedereen was op de fiets.

Groot feest in de Haven - Beeld: D66 Breda