Breda krijgt een extra wethouder. D66: ”opmerkelijke keuze in een tijd van financiële onzekerheid”

Woensdagmiddag kregen we van de formateur te horen dat VVD, GroenLinks, PvdA en CDA samen tot een coalitieakkoord zijn gekomen. Fractievoorzitter Joek van Pul: ”We willen deze partijen van harte feliciteren met het voltooien van het onderhandelingsproces en zijn benieuwd naar de inhoudelijke afspraken die in het akkoord gemaakt zijn.”

Het Stadserf, waar het Bredase stadhuis gevestigd is. - Beeld: Reginald Kluijtmans

Zeven wethouders
”In afwachting van die inhoud kunnen we in de brief van de formateur al wel lezen dat de beoogde coalitie de opmerkelijke keuze maakt om de komende periode met maar liefst zeven wethouders te gaan besturen.

Opmerkelijk, omdat Breda – ondanks de grote ambities die zijn verwezenlijkt – altijd genoeg heeft gehad aan zes wethouders in het college. Nooit hebben zich problemen met de werkdruk voorgedaan.”

Financiële degelijkheid
”Deze extra wethouder kost Bredanaars tegelijkertijd wel een half miljoen per jaar. In een tijd waarin financiële degelijkheid extra belangrijk is, kunnen we ons dan ook niet verplaatsen in het besluit om zonder noodzaak een extra wethouder in het Bredase college plaats te laten nemen.”