D66 Brabant pakt woningnood aan met slimme benutting bestaande woningvoorraad

Spreektekst Kasper:

Eerder deze week fietste ik een rondje door mijn woonplaats Boxtel. U weet wel dat mooie dorp in het Groene Woud, centraal gelegen tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg. Aan de noordkant van Boxtel wordt momenteel een nieuwe wijk gebouwd met een kleine 500 gasloze woningen. Na jarenlange plannenmakerij en procedures wordt nu een thuis gecreëerd voor honderden Brabanders.
Ik fiets door naar het centrum. Naast een bruisende markt met gezellige kroegen en winkels staan in een aantal aanloopstraten veel winkelpanden maanden en soms al jarenlang leeg. De gemeente werkt hard om tot een goed kernwinkelgebied te komen met kansen voor transformatie van de leegstaande panden naar woningen.
Ik fiets door naar Boxtel-Oost. Een typische jaren 70 uitbreidingswijk met prima woningen in een ruim opgezette en groene omgeving. De wijk vergrijst voor een groot deel en een aanzienlijk deel van de gepensioneerde inwoners zou liever wat kleiner willen wonen.

Tot slot maak ik nog een rondje over het bedrijventerrein, wat overigens als fietser niet per se een goed idee is. Vroeger dachten we namelijk vaak dat fietspaden en stoepen daar niet nodig waren. De gemeente werkt aan het verduurzamen van het bedrijventerrein en het optimaal benutten van de ruimte. Ik eindig bij de kerk bij mij om de hoek, die verbouwd gaat worden naar woon-appartementen. Hierdoor kunnen mensen een thuis krijgen en wordt het erfgoed behouden.

Door dit fiets rondje door zomaar een middelgroot dorp in Brabant wordt duidelijk waar waarom dit beleidskader belangrijk is: Voldoende en geschikte woningen en duurzame werklocaties.

Wonen

Voor wat betreft woningen staan we in Brabant voor de grote uitdaging om voldoende woningen te realiseren. Voor de korte termijn zijn er op zijn Brabants gezegd ‘plannen zat’. Daarom wil D66 dat we als provincie maximaal ondersteunen in de realisatie van deze woningbouwplannen. Wat D66 betreft is het net zo belangrijk dat we de juiste soort woningen realiseren. Het is van belang vraag en aanbod van het soort woningen beter te laten matchen. Zo is bijvoorbeeld het aanbod voor alleenstaanden, jong en oud, ontoereikend.

Naast nieuwbouw passend bij de veranderde vraag, zijn er enorme kansen voor het beter benutten van de bestaande voorraad. Daarom dienen we samen met VVD en CU-SGP de motie ‘Maximaal kansen benutten bestaande voorraad’ in. Deze motie is een oproep tot actie. Samen met gemeenten, corporaties, en marktpartijen moeten we de enorme kansen die de bestaande voorraad nog biedt, maximaal benutten. De motie verzoekt de Gedeputeerde Staten om samenwerkingen te versterken en creatieve oplossingen te ontwikkelen, gericht op het vergroten van het aanbod van geschikte woonruimtes die aansluiten bij de behoeftes van de inwoners. Daarbij wordt nadrukkelijk de dialoog met het Rijk gezocht om bestaande juridische en financiële beperkingen weg te nemen.

Werken

Voor werklocaties geldt dat er te weinig plannen zijn om te voorzien in de totale vraag. Wij vragen ons hierbij wel af of het verstandig is om de totale vraag naar alle type werklocaties te gaan faciliteren. D66 vindt het van groot belang een antwoord te formuleren op de vraag: Wat voor soort economie willen we in Brabant? Aan welk type bedrijvigheid geven we prioriteit gezien de schaarse ruimte? D66 wil in ieder geval dat we ruimte bieden voor de circulaire economie van de toekomst. GS schrijft in het statenvoorstel en in de gisteren verschenen memo dat we een provinciale ruimtelijk economische visie gaan ontwikkelen. D66 Brabant juicht dit van harte toe. Voor D66 Brabant is het van belang dat we kiezen voor verduurzaming van onze bedrijvigheid, niet kiezen voor uitbreiding van grootschalige logistiek en prioriteit geven aan bedrijven met een hoge toegevoegde waarde voor de Brabantse economie.Voorzitter ik kom tot een afronding,D66 gaat voor duurzame verstedelijking. Dit beleid biedt daarvoor het juiste kader. Via een MER is aangetoond dat de zogenaamde polycentrische verstedelijking met de nadruk op verdichting per saldo de meest gunstige effecten heeft voor Brabanders, wonen en werken, bereikbaarheid en onze leefomgeving. Dit verstedelijkingsbeleid biedt kansen om, zoals de titel al zegt, steden te versterken en kernen vitaal te houden. Op naar de uitvoering!Tot zover voorzitter

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.