Overlast fatbikes

We ontvangen steeds meer klachten over gevaarlijk weggedrag van fatbike gebruikers. Niet alleen zijn fatbikes regelmatig opgevoerd waardoor ze erg hard gaan, ook gebeurt het niet zelden dat er geen voorrang verleend wordt. Het feit dat fatbikes geluidloos zijn maakt het er niet beter op. Daarom stelden we vragen aan het college.

Fatbike

In het straatbeeld verschijnen steeds meer fatbikes. De fatbike vervangt steeds vaker de brommer. Vanuit duurzaamheid een goede ontwikkeling. Maar voor een fatbike is geen rijbewijs, helm of kenteken nodig en is daarmee een aantrekkelijk alternatief voor jonge mensen.

Dit is een probleem in alle wijken van Boxtel. Extra gevaarlijk is het in het centrum waar de ruimte beperkt is. Bovendien is het daar drukker op straat met bijvoorbeeld winkelend publiek en schoolgaande kinderen.

We stelden daarom onderstaande vragen aan het college:

• Merkt u een toename van klachten over gevaarlijke situaties door fatbikes?
  • Welke vormen van handhaving zijn er in Boxtel mogelijk? Denk aan inzet van BOA’s of gebruik van een rollerbank. Is deze er een rollerbank geschikt voor fatbikes beschikbaar bij de politie in Boxtel?
  • Bent u bereid handhaving te prioriteren?
  • Het kentekenregistratiesysteem in het centrum verliest in kracht met de opkomst van de fatbike, deze hebben immers geen kenteken. Welke oplossing ziet u voor het centrum?

Antwoorden

De burgemeester heeft aangegeven dat ze bekend zijn met de overlast van fatbikes en dat BOA’s vaker gaan surveilleren in het centrum om ongewenst gedrag te voorkomen. Ook heeft de politie binnenkort een rollerbank beschikbaar om te kunnen testen of fatbikes illegaal zijn opgevoerd.

Helaas loopt de wetgeving nog achter op deze nieuwe ontwikkeling van fatbikes waardoor handhaving niet gemakkelijk is.