De groene kansenkaart

Hoe goed we ook ons best doen in het verduurzamen van de wereld, het klimaat verandert en zal dat voorlopig ook steeds sneller blijven doen. We moeten daarom ook werken aan klimaatadaptatie, onze ruimtelijke inrichting aanpassen aan het veranderende klimaat. Dit betekent onder andere beter omgaan met weersextremen zoals droogte, hitte en zware regenbuien. Een belangrijke manier om dit te doen is het vergroenen van onze leefomgeving. Daarom presenteert D66 de groene kansenkaart. Een kaart waarop kansen staan aangegeven waar Boxtel kan vergroenen. Deze kaart kan breed ingezet worden om bijvoorbeeld bij een herinrichting te vergroenen, in gesprek te gaan met inwoners en ondernemers en te kijken waar direct al vergroend kan worden.

Verschillende middelen

Zo divers als flora en fauna is, zo divers zijn de mogelijkheden om de bebouwde omgeving te vergroenen. Op de groene kaart gaan we daarom verschillende ingrediënten op een rij zetten welke de gemeente kan gebruiken. Van boomstructuren herstellen tot vlindertuinen, van groene daken tot geveltuintjes

Geen tijd te verliezen

Klimaatverandering is geen toekomstmuziek, klimaatverandering is al aan de orde van de dag. Niet voor niets beleven we de droogste jaren in het afgelopen decennium en sneuvelen hitterecords met regelmaat.
Hoewel vergroenen tot op zekere hoogte direct effect heeft, hebben bomen en planten de tijd nodig om te groeien. Een nu geplante boom heeft over een jaar of 10 tot 20 pas het maximale gewenste effect op het gebied van verkoeling, hemelwateropvang en biodiversiteit. In sommige gevallen duurt het daarom te lang om te wachten op een herinrichting over 10 of 20 jaar en moet er eerder werk gemaakt worden van vergroening. Actie is nu nodig!

Werk met werk maken

Waar sowieso al werkzaamheden in de komende jaren gepland staan is het goed om de groene kansenkaart erbij te pakken en werkzaamheden te combineren met vergroening van de openbare ruimte. De groene kansenkaart is dan ook een document dat bij elke verandering van de openbare ruimte erbij gepakt kan worden om te kijken welke kansen er zijn.

Proces

De groene kansenkaart gaan wij niet alleen maken. Inwoners van Boxtel zijn als dagelijkse gebruikers van de openbare ruimte de experts. Daarom roepen we de hulp in van inwoners om met ideeën te komen waar Boxtel vergroend kan worden. Wij vertalen dat naar een groene kansenkaart met een lijst van alle kansen en bieden dat de gemeente aan om mee aan de slag te gaan.

Stuur daarom voor 24 september je idee naar [email protected] en maak kans op een cadeaubon t.w.v. 20 euro van Intratuin Boxtel.

Beeld: Wiebe de Leijer