Bestemmingsplan Villa Phaf weggestemd

De gemeenteraad heeft het voorstel om 28 zorgappartementen te realiseren in een toren van 16 meter achter Villa Phaf weggestemd. D66 was tegenstander van dit plan en heeft in de raadsvergadering betoogt dat het plan niet aangenomen zou moeten worden. De functie sluit niet aan bij ons beleid, het nieuwe volume is te groot en het parkeren is niet voldoende opgelost.

Geschiedenis

In 2020 verkocht de gemeente Villa Phaf voor ruim 8 ton aan een ontwikkelaar met als doel om er horeca te ontwikkelen zoals een hotel en restaurant. Precies zoals de gemeente wilde in de visie Boxtel binnen de bruggen. Het is belangrijk om dit uiteinde van het centrum een levendige functie te geven die het centrum kan versterken.

Voorstel bestemmingsplan

In het voorgelegde bestemmingsplan waren echter 28 zorgwoningen en slechts 70 vierkante meter horeca voorgesteld. Dat sluit in de ogen van D66 niet aan bij de functie die we graag wilden. En dat terwijl we zelf eigenaar waren van het pand dus maximale invloed hadden om te bepalen wat er mee zou gaan gebeuren. En dat was niet het enige probleem.

te groot

Het voorgestelde nieuwbouwplan vindt D66 veel te groot, een hoog blok van 5 verdiepingen, 16 meter hoog zou het de verfijnde villa Phaf domineren en het hoogste gebouw in de straat worden. Bovendien was de stedenbouwkundige onderbouwing niet overtuigend.

parkeren

Door het grote aantal woningen zijn er veel parkeerplekken nodig, bovendien was er door het grote volume weinig ruimte voor die parkeerplekken. Het vervangen van 10 auto’s door 1 deelauto vonden we niet geloofwaardig, bovendien was het uitgevoerde parkeeronderzoek gebrekig.

verworpen

D66 had dus 3 redenen om tegen te stemmen: De functie past niet bij ons beleid, het gebouw is te groot en het parkeren is niet goed opgelost. Gelukkig gingen andere partijen daarin mee en werd het plan verworpen. Iets wat niet vaak gebeurd met bestemmingsplannen in de gemeenteraad!

Hoe nu verder?

D66 heeft gevraagd aan de initiatiefnemer en de wethouder om met een beter plan te komen dat wel voldoet aan de drie voorwaarden. De juiste functie, een kleiner volume en voldoende parkeerplaatsen. Het is echter aan de initiatiefnemer om te bepalen hoe ze nu verder willen.

D66 twijfelt of het verkopen van villa Phaf wel zo’n goed idee is geweest. Mogelijk kan de gemeente zelf beter een invulling geven aan het gebouw dat past bij de monumentale villa en deze plek in het centrum aantrekkelijker maakt.

Villa Phaf - Beeld: Wiebe de Leijer