Hapert staat de komende jaren in het teken van behoorlijke veranderingen. De start van de bouw van het MFA brengt de eerste grote verandering met zich mee in het centrum waarna ook de rest van het centrum wordt aangepast conform het nieuwe centrumplan. D66 is van mening dat hier een verkeerd besluit door de raad is genomen. D66 wil dan ook graag, in lijn met het advies van het GBOH, kiezen voor het doortrekken van de markt richting Oude Provinciale weg in plaats van het creëren van twee onlogisch gesitueerde pleinen.
De vrijkomende locaties van de Tref en de school ziet D66 ingevuld worden met woningbouw voor senioren en starters in appartementen. Ook een gezondheidscentrum is een logische invulling voor deze locatie. Er ontstaat ruimte voor groen, maar ook voor parkeren net buiten het centrum. Hierbij hoort in onze ogen ook een goed verkeersplan waarbij er in eerste instantie aandacht moet zijn voor de bezoekers van het centrum en de kinderen van de basisschool. Voor het zware verkeer dat winkels, horeca en zeker supermarkten gaat bevoorraden moet een duidelijke, veilige route gekozen worden. De plannen van de Lidl om uit te breiden en de aanvoerroutes te verleggen passen hier goed bij. De aantrekkingskracht voor bezoekers van beide supermarkten in het centrum van Hapert is essentieel voor het behoud van levendigheid in het centrum. Het centrum moet een aangenaam, veilig verblijfsgebied worden voor alle gebruikers en bezoekers.
De aanpak van de N284 is ook een belangrijk punt voor de komende jaren. Niet alleen het kruispunt bij Van Mossel dient de volle aandacht te krijgen, ook het kruispunt van De Weijer is een belangrijk knooppunt. Doorstroming en veiligheid zijn belangrijke verbeterpunten in dit project. Evenals bij het kruispunt bij van Mossel passeren ook hier elke dag veel scholieren dit kruispunt richting het Rythovius College in Eersel. Het plan om tussen de Flex Campus en de kern nog 90 wooneenheden te realiseren voor doelgroepen kan op steun van D66 rekenen. Hierbij moet wel goed naar de verkeerssituatie gekeken worden. Verder zien wij graag vlotte voortgang in ontwikkeling van Hapert Zuid en een CPO project aan de Ganzestraat.
De brandweerkazerne ziet D66 graag verhuizen naar het KBP om de verkeersbelasting op de straten in de Hapertse woonkern te verminderen. Het KBP biedt tevens ruimte aan een behandelruimte voor brandende elektrische voertuigen. De brandweer zit dan meteen aan de A67 voor de calamiteiten op deze weg die regelmatig voorkomen. Een verbindingsweg voor hulpdiensten vanuit het KBP richting Dalem maakt dat uitrukoverlast in het dorp afneemt. De vrijkomende ruimte acht D66 geschikt voor woningbouw of het gezondheidscentrum.
Verder ziet D66 kansen om de ecozone ten zuiden van Hapert door te trekken langs het Dalems stroompje naar de A67. Met de aanleg van een zonne-energie opwekkende geluidswal worden twee vliegen in één klap geslagen in het verduurzamen van de gemeente en het verbeteren van het woongenot.