Economie en Ondernemen

De financiële motor van onze gemeente. Waar geld wordt uitgegeven, moet het ook worden verdiend. Industrie- en bedrijventerreinen, detailhandel, horeca en toerisme zijn van levensbelang. D66 wil een gezonde omgeving voor ondernemers.

Sniederslaan

Sniederslaan Beeld: D66 Bladel

Industrie

Het laatste stuk grond op het KBP is uitgegeven. De vraag naar ruimte, ook op industrieterreinen, groeit nog. Op Kempisch niveau moet onderzocht worden of een tweede Kempisch bedrijventerrein mogelijk is. Een ontwikkeling als deze duurt mogelijk decennia, dus haast is geboden.

Infrastructuur

De rol van toegangspoort tot Brainport Eindhoven is Bladel toevertrouwd. Toeleveranciers vestigen zich graag op een locatie die over de juiste infrastructuur beschikt. Toegankelijkheid en bereikbaarheid van alle terreinen is noodzakelijk. Niet alleen fysiek, maar ook op gebied van IT.

De bereikbaarheid van onze recreatieve sector is ook van belang. Een duidelijke route en bewegwijzering voorkomt veel verkeer door onze dorpskernen. Evenzo hebben de verkeersstromen in de dorpskernen prioriteit. Winkels moeten makkelijk bereikbaar en te bevoorraden zijn maar van de andere kant moet veiligheid van het winkelend publiek voorop staan.

Winkelcentra

Gezonde concurrentie is een must. Bij het vaststellen van bestemmingsplannen moet voldoende ruimte worden gegeven aan dit principe. Ondernemers, winkeliers, concentreren in een centrale locatie vindt D66 een goed idee, maar met voldoende ruimte. Dit geldt voor het centrum van Bladel en Hapert, met oog voor diversiteit en vestiging van supermarkten.

De Next Economy hoopt D66 verder vertaald te zien in de winkelkern van Bladel. Graag zien we nieuwe innovatieve startups verschijnen, lokale producenten uit het buitengebied die hun producten op een markt aanbieden. Of zijn er nieuwe initiatieven op het gebied van bezorgen of ophalen van bestellingen. Detailhandel op industrieterreinen is voor D66 niet vanzelfsprekend, maar wellicht zijn er nieuwe alternatieven.