Op bezoek bij Buddy to Buddy Apeldoorn

Als fractie proberen wij regelmatig onze wekelijkse vergadering te houden bij een maatschappelijk betrokken organisatie. Deze keer waren wij op bezoek bij Buddy to Buddy Apeldoorn, een organisatie die de integratie van nieuwkomers in Apeldoorn wil bevorderen.

Wij hadden het geluk om aanwezig te mogen zijn bij de nieuwjaarsbijeenkomst van Buddy to Buddy en mochten deze mede openen met een knal. Wel alcoholvrij natuurlijk 😉

De fractie D66 Apeldoorn is op bezoek bij Buddy to Buddy Apeldoorn

Beeld: Jeanette Assies

Wat doet Buddy to Buddy?

We werden hartelijk ontvangen door onze collega-raadslid Dieuwke de Boer van Groenlinks. Dieuwke is projectleider bij Buddy to Buddy en heeft ons meegenomen in het verhaal van haar organisatie.

Buddy to Buddy heeft als doel om mensen uit andere landen die zich in Nederland gaan vestigen, in contact te brengen met medebewoners in Apeldoorn om zo de integratie van deze mensen in de Nederlandse samenleving te vergroten. Dit kunnen mensen zijn met een asiel-achtergrond maar ook mensen die vanwege werk of studie hun land van herkomst hebben verlaten.

Magische momenten

Iedereen kan zich aanmelden, van jong tot oud. Het levert heel veel magische momenten op, volgens Dieuwke. Niet alleen wordt de eenzaamheid van de nieuwkomers sneller doorbroken, ook leren de gevestigde Apeldoorners op hun beurt weer heel veel van de nieuwkomers.

Verjongen is een wens

Buddy to Buddy is een landelijke organisatie met plaatselijke afdelingen en is afhankelijk van sponsoren zoals goede doelen als het Oranjefonds. Buddy to Buddy Apeldoorn vindt in de gemeente Apeldoorn een geldschieter in de vorm van subsidies. Hiermee kan de organisatie de komende jaren hun activiteiten uitbreiden. De uitdgaging is om te verjongen en om nog meer buddies te werven.

• Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over het worden van een buddy, kijk dan even op deze website: