Supermarkten steken kanaal tóch niet over: wat betekent dat voor omvorming Veldhuis?

Beeld: Bob Heurman / D66 Apeldoorn

De Lidl en de Dirk van den Broek die in het centrum aan het kanaal zitten, blijven tóch op hun plek. Het idee om ze te verhuizen naar de busremise aan de Wapenrustlaan is wegens te hoge kosten van de baan.

Dat staat in een recente brief van het college van burgemeester en wethouders (B&W) aan de gemeenteraad.

‘Meer kosten dan opbrengsten’

De verhuizing van de supermarkten was een belangrijk onderdeel van de omvorming van Veldhuis, de buurt tussen het kanaal en het station. Op de bewuste plek waren al woontorens ingetekend.

Dat er nu een streep door het plan wordt gezet, komt door het financiële plaatje. “De opbrengsten zijn helaas veel minder dan de kosten”, zegt een gemeentewoordvoerder tegen dagblad De Stentor. “Dan moet je denken aan kosten voor verwerving, bouw, aanpassing van de openbare ruimte en parkeervoorzieningen.”

Een groot deel van deze extra kosten zou voor rekening komen van de gemeente, aldus de woordvoerder.

D66 stelt vragen

Hoe kan het dat de nieuwe berekeningen zo afwijken van de eerdere ramingen? Wat is het begrote tekort? En wat zijn de gevolgen voor de omvorming van Veldhuis? Op deze en andere vragen wil D66 antwoord van de gemeente.

De fractie heeft daarom op 31 mei schriftelijk vragen gesteld aan het college van B&W. Deze vind je via de link hieronder.