Optoppen, wat houdt dat in?

Beeld: Vica Reout

In de verkenning van de uitbreiding van woningen in Buitenveldert, wordt verwezen naar de optie optoppen van woningen. Wij waren benieuwd wat het inhoudt en zijn daarom met een deel van de stadsdeelcommissie naar zo’n recent opgetopte woning geweest. Het gaat hier om de recente optopping op de A.J. Ernststraat.

Achtergrond
Het project loopt al ongeveer vier jaar en heeft daarom andere kenmerken rondom duurzaamheid, dan je tegenwoordig zou verwachten. Er is een verdieping bovenop de woningen toegevoegd die precies aansluit bij de rest van de bouw. Het gaat hier om een gebouw met alleen particulier bezit in de VVE. Alle leden van de VVE hebben ingestemd met de optopping. Van de opbrengsten van de woningen, kan het gebouw opgeknapt worden en kunnen de servicekosten omlaag.

Het project
Op de bovenste verdieping zijn een aantal extra woningen gerealiseerd, die in de verkoop zijn gegaan. Alle bovenwoningen beschikken over een dakterras. Binnen is alles naar de laatste standaarden opgeleverd en ook de galerij en andere gezamenlijke onderdelen in het pand zijn opgeknapt. Er zijn ook zonnepanelen geïnstalleerd en verbonden met de woningen. De servicekosten konden drastisch naar beneden.

Uitdagingen
Optoppingen hebben naast voordelen echter nog steeds een aantal uitdagingen. Zo wordt er over de nieuw gerealiseerde appartementen erfpacht berekend en die is hoog. Daarnaast heeft de vergunninverlening voor dit project minstens eenjaar geduurd.

Toch lijkt optoppen een hele logische manier van extra woningen realiseren voor complexen met VVE’s. Het is een win-win situatie voor de bewoners die hun kosten zien dalen en er komen meer woningen bij voor woningzoekenden. Volgens de organisatie die deze projecten begeleidt lenen twee tot drie laagse gebouwen zich het best voor optoppen,. Standaardisatie van dit soort projetent zou helpen om de kosten te optimaliseren.

Meer weten over verkenning van Buitenveldert of wil je erover in gesprek? Neem contact op met de stadsdeelcommissiefractie Vica, Dirk of Eefje.