Betondorp is jarig en dat vieren we!

Deze blog verscheen eerder in de Dwars en op https://oost-online.nl

Dit jaar vieren we de 100e verjaardag van Tuindorp Watergraafsmeer; oftewel Betondorp. Een beroemd en roemrucht stukje Amsterdam. Ooit gebouwd ver buiten de stadsmuren. Op oude kaarten houdt de bebouwing van de stad op rond de Hogeweg, vervolgens volgen eindeloze weilanden en zie je in de verte, na De Nieuwe Ooster, het iconische straatpatroon van Betondorp.

In 100 jaar is er veel veranderd. Van een jonge wijk met veel kinderen; er waren namelijk maar liefst zes lagere scholen, naar een wijk vol met veel ouderen. Al neemt de gemiddelde leeftijd de laatste jaren wel weer af. Ooit de wijk tegen over De Meer, een wijk verbonden aan grote Amsterdammers zoals Cruyff en Reve. Die overigens beide niet in Betondorp zijn geboren. In het kleine pop-up museum ‘100 jaar Betondorp’ is mooi te zien hoe de tijd in Betondorp is verstreken.

100 jaar, dat is bij uitstek reden voor een feest. En niet zomaar een feest; een groot feest, voor en door de bewoners. In september dit jaar is de knalfuif, maar wij als gemeente doen samen met belangrijke partners meer om Betondorp een vitale toekomst te geven.

Woningcorporatie Eigen Haard is al geruime tijd bezig haar woningen te renoveren. De woningen worden niet alleen energiezuiniger en duurzamer. Ook de buitenkant krijgt een flinke opknapbeurt en het houtwerk krijgt de originele okergele kleur weer terug. Het laat zien dat 100 jaar geleden architectonisch heel mooi werd gebouwd. Met Ymere ben ik in gesprek om de klok weer op tijd te laten lopen en een supermarkt terug te brengen aan de Brink. Hopelijk kunnen we hier ook stappen in maken in dit jubileumjaar. Ook de OBA, de bibliotheek, komt terug naar Betondorp; en samen met hen gaan we kijken of er een plantsoen kan worden vernoemd naar Gerard Reve.

Dat Betondorp een bijzonder en mooi stukje Amsterdam is, hoef ik de bewoners daar niet te vertellen, maar het zou toch mooi zijn als veel meer Amsterdammers en mensen van elders dit gaan ontdekken en ook zo gaan zien. Betondorp wordt naar mijn mening onderschat en onterecht vaak geassocieerd met minder esthetisch. Daarom zijn we bezig met de organisatie van een cultuur- architectuur- en natuurwandeling van het Amstelstation tot aan de Brink. Met mooie audioverhalen over Amsteldorp, Park Frankendael, De Nieuwe Ooster en de Brink in Betondorp. Meer bezoekers voor Betondorp betekent ook weer nieuw leven en kansen voor lokale ondernemers en horeca.

Kortom, er gaat veel gebeuren in Betondorp de komende tijd; ik wens alle Betondorpers een geweldig feestjaar!