Politieke update juni

De zomer komt misschien wel steeds dichterbij, maar de politiek in Amsterdam-Noord heeft absoluut niet stilgestaan deze maand. Dat staat het vrijwel nooit, dus daarom willen we vanaf nu elke maand een politieke update doen.

We trappen deze maand – vlak voor het zomerreces – af. De fractie wil jullie op de hoogte brengen van alle belangrijke ontwikkelingen deze maand.

Fijne zomer!

Kinderopvang

Iets dat ons veel bezig heeft gehouden deze maand is de kinderopvang in Noord. Tijdens de vorige stadsdeelvergadering heeft Silke een emotioneel en oprecht betoog van vijf minuten gehouden over dit thema. Dat was nodig, want de problemen die nu spelen zijn schrijnend. Er zijn namelijk niet genoeg locaties voor kinderdagverblijven om aan alle vraag die er is voor opvang te voldoen. Dit heeft verschillende nadelige effecten: mensen zoeken opvang ver weg buiten het stadsdeel óf trappen op de noodrem en vangen kinderen zelf op.
Silke ziet in haar eigen omgeving hoe ouders elkaar afwisselen en om de beurt elkaars kinderen opvangen. Deze ontwikkeling moeten we nu stoppen! Niet alleen verliezen we zo het zicht op de kinderopvang en komt het vierogen-principe in het gedrang, het zit ook nog eens de emancipatie van vrouwen verschrikkelijk in de weg. Immers, het zijn vooral vrouwen die in dergelijke gevallen de opvang zelf maar regelen en dus niet meer kunnen gaan werken. Wij willen een stad – en een stadsdeel – waar iedereen vrij is. Waar iedereen gelijke kansen heeft. Dat is op deze manier niet mogelijk. Daarom heeft Silke tijdens de vorige vergadering gevraagd wat het dagelijks bestuur kan doen om dit aan te pakken. Na de steun die we van de hele commissie kregen dienen we volgende week een motie in.

Ecologisch beheer groen

Een ander thema dat wij als D66, samen met PvdA en GroenLinks, deze maand op de agenda hebben gezet is een gifvrij Noord. Alhoewel de gemeente veel aandacht besteedt aan het ecologisch beheer van de stad zijn veel zaden, bollen en planten die ingekocht worden nog niet gifvrij. En dat terwijl het slecht gaat met de biodiversiteit in onze stad. Voor insecten is 2023 een rampjaar. Het gebruik van niet-biologische middelen helpt daar absoluut niet bij. Daarom ligt er voor de volgende vergadering op 5 juli een motie die het dagelijks bestuur oproept om met de wethouder in gesprek te gaan. Het inkoopbeleid moet scherper, zodat de gemeente vanaf 2035 geheel biologisch en gifvrij inkoopt

Vereniging en steunfractie

Tot slot hebben we deze week de laatste steunfractievergadering van dit politieke jaar gehad. Met een goede opkomst, een lekkere voorraad (alcoholvrij) drinken en boordevol enthousiasme hebben we samen het jaar afgesloten. Dagelijks bestuurder Yassmine el Ksaihi was te gast om ons meer te vertellen over de economieagenda. Wij willen graag iedereen die heeft bijgedragen aan de steunfractie dit jaar van harte bedanken voor hun inzet. Zonder jullie hadden we bepaalde problemen in Noord niet gesignaleerd of slechts in mindere mate kunnen oppakken. Zo zie je maar weer: een mooie stad maken we samen