Stroomnet is vol. Kunnen we over op waterstof?

In de raad vergaderen we niet alleen maar hebben we ook regelmatig informatieve sessies. Waarin wij bijvoorbeeld technische kennis op kunnen doen over de uitdagingen die spelen in onze mooie stad Almere. Één van deze sessies ging over waterstof.

Stroomnet is vol

Wij kregen als raad te horen dat in Almere het stroomnet vol zit. Dit betekend voor onze stad dat nieuwe (grote) aanvragen waarschijnlijk pas na 2027 aangesloten kunnen worden. Uiteraard zijn wij als raad, naast alle professionals van Tennet en de stroombedrijven, op zoek naar oplossingen hiervoor, maar dit is niet makkelijk. Een van de mogelijkheden  zou zijn dat we veel meer gaan doen met waterstof, bijvoorbeeld voor het verwarmen van huizen. Op deze manier kunnen we namelijk onze huizen wel verduurzamen, maar wordt het stroomnet niet nog zwaarder belast.

Pilot in Lochem

Op 2 Juni zijn wij naar een pilot in Lochem geweest, waar 12 monumentale woningen worden verwarmd met waterstof in plaats van aardgas. Daar zagen we met eigen ogen dat het ombouwen van een huis naar verwarmen met waterstof niet heel ingrijpend is, en dat is uiteraard goed nieuws! Het positieve hieraan is dat het aardgasnetwerk grotendeels kon worden hergebruikt voor de inzet van waterstof. Maar helaas daar stopte het goede nieuws.

Niet haalbaar op korte termijn

De manager van Alliander die ons de uitleg over deze pilot gaf, vertelde ons dat het de komende 10 tot 15 jaar niet haalbaar  is om dit op grotere schaal uit te rollen. Dit heeft een paar redenen:

• Het huidige aardgasnetwerk (de grote leidingen door heel Nederland) word op dit moment omgebouwd om voor een deel ook waterstof te transporteren, maar dat zal in eerste instantie alleen naar de grote industrie gebieden gaan. Daar zitten de bedrijven die heel veel waterstof nodig hebben, en verplicht moeten verduurzamen. Almere daarin tegen heeft geen groot industrie gebied, en staat daarom dus ook de komende jaren niet op de planning om op waterstof aangesloten te worden. Zouden we in Almere toch op grote schaal met waterstof willen verwarmen, dan moeten we het dus zelf gaan opwekken of inkopen en opslaan. Dat brengt weer andere problemen met zich mee die niet op korte termijn op te lossen zijn.
  • Waterstof wordt tegenwoordig bijna alleen maar gemaakt met behulp van Aardgas. Dan is het logischer en goedkoper om  aardgas gewoon te gebruiken om te verwarmen. De verwachting is wel dat de groene productie (windmolens) van waterstof  de komende 10 jaar meer gaat worden, maar ook dan zou weer de eerste, meest logische, bestemming daarvan de industrie zijn. Het is daarom niet aan te raden om huizen op dit moment hiermee te gaan verwarmen .
  • En een wat meer technische reden: een huis verwarmen met aardgas of waterstof heeft een maximaal rendement van 1 op 1. Als je 1 KJ aan aardgas gebruikt, wordt je huis maximaal 1KJ warmer. Maar een warmtepomp (in huis of op grote schaal) gebruikt stroom om warmte van bijvoorbeeld de buitenlucht of het grondwater te onttrekken. Voor elke KJ die je daarom gebruikt in een warmtepomp, wordt je huis tot wel 5KJ warmer.
  • Of simpel gezegd: je hebt 5X meer energie nodig om je huis te verwarmen als je gas gebruikt, ten opzichte van een warmtepomp.

Waterstof niet de
oplossing op dit moment

Het advies dat we mee kregen was kort en duidelijk: Daar waar je een warmtepomp kan gebruiken, of een warmtenet op bijvoorbeeld groene energie (zonnepanelen, windmolens), moet je dat doen. Alleen waar dit echt niet kan komt een waterstofketel in zicht, als sluitstuk. Daarnaast is waterstof op dit moment ongeveer 4 X zo duur als aardgas per KJ.

Het was een hele leerzame dag, maar de oplossing voor de problemen op het stroomnet hebben we voorlopig helaas nog niet gevonden in waterstof…

Wij gaan weer verder zoeken!