Weer nieuwe stappen in de voorbereiding gemeenteraadsverkiezingen 2026

Op 24 april zijn de voorbereidingen voor GR2026 gestart met een inspirerende debatavond. Onze politiek secretaris Marlies van Wijk is met de inbreng van de leden aan de slag gegaan om hier opvolging aan te geven.

Hoe nu verder?

24 april was een goede start voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026! Boyd Volger en Marlies hebben met hulp van Peter Leenders, alle resultaten op een rij gezet maar op 5 juni konden er op de ledenvergadering uit die samenvatting nog geen gezamenlijke keuzes gemaakt worden voor de thema’s die wij in het najaar met elkaar willen uitdiepen. Er kwamen namelijk nog meer belangrijke thema’s op tafel

Maar hoe dan nu verder? Is er wel een keuze mogelijk? Is het ene thema belangrijker dan een andere? Omdat wij die avond niet afsloten met een prioriteitenlijst, hebben wij de onderstaande stappen bedacht: we gaan kiezen en toch ruimte houden voor alle onderwerpen.

Wat vinden de inwoners van Alkmaar belangrijk?

Wat vinden inwoners van de gemeente Alkmaar belangrijk. D66 gaat zich verdiepen in de onderzoeken die nu al plaatsvinden zoals bv “Wijk aan zet“ en het burgerpanel “Tip Alkmaar”. En misschien zijn er nog meer onderzoeken waar wij gebruik van kunnen maken.

Terug naar ons D66 gedachtengoed

Maar wij beginnen bij het begin, want wij gaan stilstaan bij het D66 gedachtengoed! Met hulp van de Hans van Mierlo stichting organiseren wij op woensdagavond 23 oktober om 19.30 uur ( reserveer de datum ! ) een workshop Sociaal-liberalisme. Vooral het aandeel Sociaal verdient hierin extra aandacht, welke waarden zijn voor ons bepalend en wanneer willen wij dat de overheid meer stuurt om onze sociale aard te kunnen uiten.

Themabijeenkomst wonen en leefomgeving

Vervolgens gaan wij in november aan de slag met een themabijeenkomst :
Wonen en leefomgeving.
Welke dromen heb jij daarover, wat wil je veranderen om vooral in je eigen buurt goed te wonen en te leven? Wij streven naar een interactieve manier, waarin ieder lid een bijdrage kan leveren. En, belangrijk, welk advies gaan wij meegeven aan de (nog samen te stellen) programma commissie.

Heb je ideeën, doe je mee? Wil je zelf een bijdrage leveren?
We zien je graag op 13 september op onze gezellige nazomerborrel in de stadsfabriek.
Kom ook en spreek een van ons aan.

Meer informatie hier

Kandidaat-raadsleden welkom

Aan het eind van het jaar plannen we ook een bijeenkomst voor kandidaat-raadsleden.
Volgend jaar gaan we door met themabijeenkomsten om ons voor te bereiden op de gemeenteraadsverkiezingen.