Mobiliteit en Verkeer

Beeld: Mobiliteit.nl

Zoetermeer groeit naar 150.000 inwoners en verdient een mobiliteitssysteem dat veilig, schoon en vlot is. Wij kiezen duidelijk voor lopen, fietsen en openbaar vervoer: auto alleen wanneer echt nodig. Woningbouw en werkgelegenheid leggen we bij voorkeur langs bestaande OV-assen zoals bij Station Zoetermeer (Entree) of Bleizo-West.

Vooruitgaan in veiligheid

We zien het op veel plekken in de stad: kruispunten waar kinderen oversteken, wegen waar auto’s nog steeds te hard rijden, fietsroutes die net niet veilig voelen. Daar hoort tempo bij dat past bij de omgeving. D66 wil daarom een heldere aanpak: in de wijken 30 km/u waar het moet, 50 km/u waar het kan. Waar het verkeerstechnisch mogelijk is, kan 70 km/u gereden worden.

  • Bij alle Integrale Kindcentra (IKC´s) wil D66 veilige zones van 15 kilometer per uur invoeren, zodat kinderen rustig en veilig naar school kunnen lopen en fietsen.
  • Wij zorgen voor betere oversteekplaatsen, duidelijke markering en veilige rotondes. Als een gebied opnieuw wordt ontwikkeld, gaan we na in de buurt of er behoefte is aan dergelijke verkeersmaatregelen.
  • Zoetermeer is de beste grote fietsgemeente van Nederland en dat wil D66 zo houden. Wij willen veilige fietspaden die logisch doorlopen en fietsenstallingen op de juiste plekken. En zeker geen algeheel fietsverbod: de fiets blijft welkom in de Dorpsstraat en het Stadshart.
  • D66 investeert in duurzame mobiliteit. We zetten in op deelmobiliteit, zero-emissiezones, laadpunten in de hele stad en centrale afhaalpunten in de wijk voor pakketjes.
  • D66 wil dat parkeernormen beter aansluiten op de omgeving. In drukke buurten of bij OV-knooppunten kan minder ruimte voor auto’s juist meer leefruimte opleveren. Zo voorkomen we dat parkeerdruk verplaatst naar aangrenzende wijken.

Verbinding met de regio

Zoetermeer is geen stad die om elf uur dicht moet. Mensen werken in ploegendiensten, gaan uit in Leiden of Den Haag, volgen onderwijs dat tot laat doorgaat of stappen pas laat op de bus na een concert of familiebezoek. Dan moet je wel thuis kunnen komen.

  • D66 heeft zich daar hard voor gemaakt, met resultaat. De nachtbus naar Leiden is terug. Ook Den Haag is in de vroege uurtjes weer bereikbaar. We behouden en verbeteren waar mogelijk de dienstregeling van de nachtlijn.
  • D66 wil daarnaast dat de binnenstad ’s avonds en ’s nachts aantrekkelijker en levendiger wordt. Een bruisend nachtleven begint bij ondernemers die de ruimte krijgen om te ondernemen, zonder onnodige regels die horeca, cultuur en evenementen belemmeren.
  • Naar Den Haag gaan 18 trams per uur, naar Rotterdam bestaat niet eens een directe verbinding met openbaar vervoer. Tussen Zoetermeer en Rotterdam hoort een goede railverbinding. D66 wil dat de ZoRo-lijn er komt. En snel.
  • De Krakeling – zoals de Randstadrailstructuur heet – moet weer logisch worden. Een lijn die mensen brengt waar ze moeten zijn. Met haltes op de juiste plekken, zoals het HagaZiekenhuis.
  • We bouwen in het Stationsgebied nabij de Entree een nieuwe fiets- en voetgangersbrug die Rokkeveen met het centrum verbindt. Deze brug wordt volledig toegankelijk. Dus geen gedoe meer met defecte liften en roltrappen, zoals met de Nelson Mandelabrug wel steeds het geval is.