Geen transparante prijzen aan de laadpaal

D66 heeft het collega van B&W van de gemeente Wormerland om uitleg gevraagd.

D66 Wormerland heeft schriftelijke vragen gesteld over de prijs voor elektrisch laden in de gemeente Wormerland

D66 Wormerland is al langere tijd aanjager binnen de gemeente voor goede infrastructuur om elektrische voertuigen te kunnen opladen. Bijvoorbeeld voornamelijk door D66 Wormerland is er in 2019 een beleidsvisie Elektrische mobiliteit uitgebracht door het toenmalige college van B&W.

D66 Wormerland is altijd kritisch geweest op de voortuitgang rondom de publieke laadinfrastructuur voor elektrisch rijden binnen de gemeente. De reden hiervoor is dat de nationale overheid als doel heeft gesteld om in 2030 alle nieuwverkopen van personenwagens uit elektrische voertuigen te laten bestaan. Willen wij tegen die tijd , maar ook nu al, voldoende laadcapaciteit dan is actie nu al noodzakelijk.

Het begint al met het aantrekkelijk maken van elektrisch rijden door transparant te zijn over de laadtarieven binnen de gemeente. Op dit moment staat dit bijvoorbeeld niet op de laadpaal en krijg je er geen melding ergens van als je begint met laden.
De enige mogelijkheid om dit terug te vinden is op de site van de MRA-E, het bestuursorgaan dat over elektrische mobiliteit in de regio gaat. Op https://www.mra-e.nl/vragen-en-antwoorden/#opladen is terug te vinden dat het bedrag op dit moment (juni 2023) op € 0,62 Incl.BTW per kWh is vastgesteld.

Via diverse media kunnen wij zien dat de prijs per kWh voor elke gemeente enorm varieert, iets dat niet wenselijk is.
Hoe kan je elektrisch vervoer nou stimuleren als de prijs in elke gemeente anders is en het simpelweg niet transparant is?

D66 Wormerland pleit voor meer prijstransparantie aan de laadpaal zodat voor het laden de elektrische rijder al geïnformeerd is over de prijs per kWH. Ook het collega van B&W is het hiermee eens zal zich inzetten om te, via de MRA-E, te gaan verbeteren op dit punt.

Daarnaast loopt de concessie waarin Wormerland ook valt per 18 juli 2023 voor de huidige concessiehouder af. Dit betekent dat nieuwe aanbesteding is opgezet voor dit gebied waarvan het college van B&W al heeft aangegeven dat de criteria zijn aangescherpt voor data-analyse, prijstransparantie en de herkomst van de
geleverde duurzame energie.

De fractie van D66 Wormerland zal dit dossier nauwkeurig blijven volgen.

Via deze link kunt u de schriftelijke vragen van de D66 Wormerland fractie van 15 mei 2023 bekijken.