Verhoog toeslag studenten met beperking

D66 Westland wil de studietoeslag die Westlandse studenten met een medische beperking krijgen van de gemeente verhogen van 150 euro naar 300 euro per maand. Deze studenten krijgen de toeslag omdat ze in de regel minder kunnen werken naast de studie en meer moeten lenen. Het is een landelijke regeling waarbij iedere gemeente zelf de hoogte van het bedrag mag bepalen.

“Twee jaar geleden kondigde het kabinet aan dat er een wetswijziging zou komen waarmee het bedrag overal in Nederland 300 euro per maand zou worden”, zegt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “en daarop vooruitlopend vroeg de staatssecretaris om alvast dat bedrag naar 300 euro te verhogen. Daar kregen de gemeenten ook geld voor.”

Door de val van het kabinet is de wetswijziging niet doorgegaan. Inmiddels blijkt dat heel veel gemeenten niet geluisterd hebben naar de staatssecretaris met als gevolg dat nog steeds overal verschillende bedragen worden uitgekeerd. In sommige gemeenten maar 40 euro per maand. Het kabinet blijft gemeenten vragen om het bedrag alvast aan te passen.

Maxim van Ooijen: “Ik begrijp niet dat het college niets met de oproep heeft willen doen. Het gaat om 1800 euro per student per jaar extra. De gemeente heeft dat geld in kas, maar gebruikt het voor andere zaken. Het gaat niet om honderden studenten, maar zelfs als het maar om één Westlandse student gaat, dan ben je als gemeente zeker moreel verplicht om dat bedrag alvast te verhogen. Het college kan dit morgen al regelen. Ik zeg: nu gelijk doen!”

De D66-fractie heeft vragen gesteld die in de commissievergadering van 4 oktober 2021 beantwoord gaan worden.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.