Geschiedenis Koude Oorlog warm houden

De recent ‘herontdekte’ Noodbestuurderspost uit de Koude Oorlog in ‘s-Gravenzande moet behouden blijven en structureel worden opengesteld. De Westlandse gemeenteraad schaarde zich unaniem achter een motie van D66 Westland die dat mogelijk moet maken.

Beeld: D66 Westland

Steunraadslid Maxim van Ooijen: “Vorige maand ben ik zelf gaan kijken toen de Noodbestuurderspost voor het eerst werd opengesteld. Het gaf me toch een spannend gevoel toen ik de steile trap afliep en beneden vijftig jaar terug in het verleden stapte. Wat een unieke ruimte is dat!”

De post werd gebouwd in 1968 als noodvoorziening in geval van een oorlog. Hier kon de burgemeester van ‘s-Gravenzande, samen met zijn medewerkers, zijn gemeente blijven besturen. Er waren telefoonlijnen aangelegd, maar ook een voorraad voedsel en medicijnen en zelfs een luchtzuiveringsinstallatie.

Beeld: D66 Westland

“Wat mij vooral trof was het enthousiasme van de vrijwilligers die de boel hadden schoongemaakt en opengesteld”, zegt Maxim van Ooijen, “ze wisten echt het verhaal van de Koude Oorlog over te brengen, ook op de vele kinderen die daar rondliepen. Ze wilden heel graag de post verder opknappen en de originele inrichting terugbrengen. Dat kan met meubilair dat in het Bunkercomplex Overvoorde is opgeslagen.”

“Wij hebben het college nu gevraagd om te bekijken wat opknappen en openstellen gaat kosten. Daarbij moeten ze de vrijwilligers betrekken en ons begin volgend jaar rapporteren. Deze Noodbestuurderspost is de enige in Nederland die nog in originele staat is en dus van nationaal belang is. We moeten dan ook dit uniek stukje geschiedenis van de Koude Oorlog warm houden”, besluit Van Ooijen.