- Uitstootvrij centrum: Winkels en voorzieningen in het centrum worden met elektrische voertuigen bevoorraad vanuit een hub gelegen buiten het centrum, op een van de industrieterreinen. Het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd, waar mogelijk komen fietsenstallingen in de plaats van parkeervakken.
- Slimme laadpalen: D66 wil investeren in meer slimme openbare laadpalen waardoor accu’s van elektrische auto’s reservevermogen opslaan en zo onderdeel van de elektriciteitsvoorziening worden (Vehicle to Grid). We plaatsen op openbare parkeerterreinen, langs wegen en in parkeergarages laadpalen voor zowel auto’s als elektrische fietsen.
- Minder autoverkeer: De gemeente stimuleert het gebruik van elektrische deelauto’s (zoals de auto’s van Samen Slim Rijden Wassenaar). D66 wil hiervoor structureel geld opnemen in de begroting. Initiatieven van inwoners voor duurzame mobiliteit worden actief opgepakt door de gemeente die op voorhand hiervoor parkeerplaatsen en deelauto’s beschikbaar stelt.
- Beperking parkeren: D66 maakt zich sterk voor het verlagen van de parkeernorm, en wil bij nieuwbouwprojecten streven naar maximaal 1 parkeerplaats per woning.
- Zonnepanelen boven parkeerplaatsen: D66 wil de openbare parkeerplaatsen overdekken met zonnepanelen. Hiermee kunnen elektrische auto’s opladen zonder het elektriciteitsnet te belasten. De restenergie wordt verdeeld over omliggende wijken en bedrijven. Geschikte locaties: Wassenaarse Slag, Parkeerterrein HGC, Parkeerterrein Kieviten en Parkeerterrein Kloosterland.
- Groen en veilig schoolverkeer: de gemeente en scholen stimuleren samen dat ouders kinderen met de fiets of te voet naar school brengen. Loop- en fietsroutes naar scholen moeten veilig zijn. Afhankelijk van de situatie, worden straten in overleg met scholen en de buurten afgesloten voor autoverkeer bij het begin van de schooldag en tijdens ophaalmomenten.