Van petitie naar resultaat

Als op maandagavond om 22u zo’n 50 studenten op de publieke tribune van de raadszaal gaan zitten, weet je dat er iets aan de hand is. De gratis koffie en thee vielen goed in de smaak bij de verregende jongeren. Dit terwijl ze normaal waarschijnlijk iets anders drinken op dat tijdstip. Een biertje in hun eigen kroeg.

De flatpubs open houden

Wageningen kent naast studentenverenigingen ook drie kroegen die door studenten gerund worden en exclusief voor hen toegankelijk zijn. Dit zijn de ‘flatpubs’, genoemd naar hun locatie in de sterflats. Één ervan gaat vanwege renovatie sluiten, voor de sluiting van de andere twee wordt gevreesd. In een week tijd tekenden een kleine 2000 personen de petitie die de studenten startten tegen sluiting.

De zorg bij de studenten was voor mij aanleiding om het college van B&W op te roepen een actieve houding aan te nemen in het gesprek over de mogelijke sluiting. Hoewel de gemeente sec niet gaat over het al dan niet sluiten van de kroegen, mag zij wel staan voor de typische Wageningse studentencultuur waarin deze kroegen een centrale rol spelen.

Net als eerder bij de ENKA pijplijn laat een petitie goed zien welke zorg leeft onder de Wageningers. Een mooi democratisch middel, met in het geval van de ENKA pijplijn een nog mooier resultaat. Ik ben benieuwd hoever we dit keer komen!