Extra OV en fiets houden Wageningen bereikbaar tijdens de verbouwing

De Mansholtlaan en de aansluitende Nijenoord Allee worden verbouwd in 2025 of 2026. Het auto- en fietsverkeer kan zo beter Wageningen in-en-uit. Dit project, ‘Beter Bereikbaar Wageningen’ wordt uitgevoerd door de provincie. Gedurende de bouwperiode van een jaar krijgt heel Wageningen last van verkeersopstoppingen. Overlast voor aanwonenden, forenzen, bezoekers maar ook voor ondernemers die afhankelijk zijn van wegtransport. Ondanks dat de provincie het bouwproject uitvoert vinden we dat de gemeente actief moet sturen om de verkeersoverlast tot een minimum te beperken. Alleen zo blijft de beperkte wegcapaciteit tijdens de bouw beschikbaar voor hulpdiensten, OV en ondernemers die afhankelijk zijn van wegtransport. Wij roepen daarom de gemeente op om slimme alternatieven aan te bieden aan haar inwoners. Wij denken daarbij aan extra OV, een oproep aan de WUR en bedrijven om medewerkers te stimuleren om met het OV te reizen, te fietsen of thuis te werken. Maar ook, tijdelijk, extra ontsluitingen te realiseren zodat er ruimte blijft voor auto- en fietsverkeer. ‘Regeren is vooruitzien’, dus we vragen de gemeente om nu al in dialoog te gaan met Wageningers en ondernemers. Zo blijft Wageningen bereikbaar tijdens deze grote verbouwing in 2025 of 2026.