Sinterklaasfeest voor iedereen!

Roetveegpiet

Roetveegpiet - Beeld: D66 Waalre

Een Sinterklaasfeest in Waalre met alleen maar zwarte pieten is niet meer van deze tijd. D66 Waalre heeft daarom tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces een motie ingediend om, samen met de raad en het college, in gesprek te gaan met de intochtorganisaties, verenigingen en scholen – over de nadelen van de huidige setting mét zwarte piet en de voordelen van een aangepaste setting zónder zwarte piet.

De motie is unaniem aanvaard.

Landelijk leidt de discussie over dit feest tot heftige reacties en verdeeldheid en zet het groepen mensen tegen elkaar op. Bij D66 ligt de focus niet op de verschillen tussen mensen, maar op de overeenkomsten die we hebben.

In Waalre organiseren ‘de Vereniging voor de jeugd Waalre’ en ‘de Vrienden van Aalst’ beiden jaarlijks een fantastisch kinderfeest in dit dorp. Maar helaas is het niet voor iedereen een feest, omdat alle pieten tijdens de intocht zwart zijn.

Een inwoner van Waalre verkleed als zwarte piet is geen racist, maar draagt wel bij, vaak onbedoeld, aan het aansporen tot discriminatie, uitsluiting en pesterijen. Een mooi kinderfeest heeft zo voor sommige kinderen een vervelende bijsmaak. Want ook in Waalre zijn er kinderen die op school worden gepest vanwege hun huidskleur en ‘zogenaamd grappige’ kwetsende opmerkingen naar hun hoofd krijgen over zwarte piet. En dit overkomt ook volwassenen.

Wanneer er dit jaar gele, pimpelpaarse, blauwe en/of roetveegpieten rondlopen in Waalre in plaats van zwarte, maakt dat voor de doelgroep – de kinderen van Waalre – niets uit. Dat blijkt wel uit de jaarlijkse intocht van de NTR. Alle kinderen vinden het nog steeds geweldig als sinterklaas aankomt, ook als dat met andere pieten is dan voorheen.

Tijdens de intochten in Waalre zijn de kinderen zelf voor een groot deel al met de tijd meegegaan, want veel  kinderen zijn dan als piet verkleed met roetvegen of met andere kleuren. De verenigingen hebben in deze periode de mogelijkheid gehad om zelf ook langzaam met de tijd mee te gaan. Dat dit niet gebeurt is, is mede de aanleiding voor de motie.

D66 kijkt uit naar gesprek met verenigingen en scholen

D66 kijkt uit naar een goed gesprek met de verenigingen en scholen met een positief resultaat.

Wij willen samen op weg naar een Sinterklaasfeest voor iedereen!