Expertsessie: Sociale innovatie door burgerraden

Deze expertsessie nam de ins en outs van een burgerberaad onder de loep. Wat zijn de voors en tegens van zo’n beraad en hoe kunnen we het zo optuigen dat burgers een effectieve bijdrage kunnen leveren aan het politieke proces.

In de afgelopen jaren zijn in de landen om ons heen diverse burgerberaden ingesteld om burgers de kans te geven om actief mee te denken en te beslissen over diverse politieke vraagstukken als abortus (Ierland) en klimaatverandering (Duitsland en Frankrijk). Ook in Nederland gaan steeds meer stemmen op om van een representatief politiek systeem richting meer participatie te bewegen. In Amsterdam wordt deze herfst een mini-burgerberaad uitgevoerd waarbij 100 burgers actief meedenken over maatregelen om de uitstoot van CO2 in 2030 met 55% te verminderen.

We gaan in op de loting van burgers, het zeker stellen van voldoende diversiteit binnen de groep burgers, welke onderwerpen geschikt zijn en welke niet, het mandaat van de groep burgers en de uitvoering van hun adviezen.

Sprekers

René Koekkoek is historicus aan de Universiteit Utrecht. Hij doet onderzoek op het snijvlak van ideeën, politiek en cultuur in de vroegmoderne tijd. Hij is in het bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van burgerschap en heeft gepubliceerd over de valkuilen en beloften van het burgerberaad.

Christine Bleijenberg is onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht en nauw betrokken bij het burgerberaad dat in de aankomende maanden plaatsvindt in Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op burgerparticipatie, de contacten tussen burgers en overheid en hoe effectieve participatie mogelijk kan worden gemaakt.